Norrmejerier möter lågkonjunkturen

Lågkonjunktur, minskat mjölkdrickande och lägre världsmarknadspriser. Tuffa tider väntar Norrmejerier. För att säkerställa den lokala mjölkproduktionen och samtidigt förbereda företaget för sämre tider har Norrmejeriers styrelse beslutat om en stram kostnadsbudget och sänkt avräkningspris med 10 öre från 1 januari 2009.

- Att behöva sänka avräkningspriset när de norrländska böndernas ekonomi är så hårt ansträngd är mycket tråkigt, säger Norrmejeriers ordförande Herbert Nyman. Men det är viktigt att vi anpassar oss till de stora utmaningar som vi har framför oss så att vi kan fortsätta att arbeta långsiktigt för ett levande norrländskt jordbruk.

Orsakerna till de osäkra framtidsutsikterna är många. Konsumenternas minskade köpkraft till följd av lågkonjunkturen, minskande barnkullar som gör att mjölkkonsumtionen sjunker ytterligare under ett par år och de allt lägre världsmarknadspriserna är några. Kontrasten mot fjolårets överhettade livsmedelsmarknad med stor efterfrågan, höjda priser och skriande råvarubrist är markant.

- Frågetecknen är fler än någonsin inför det kommande verksamhetsåret. Därför har vi valt att gå in i 2009 med försiktighet. För att kunna fortsätta erbjuda norrländska, lokalt producerade mejerivaror även i framtiden är det viktigt att balansera verksamheten på både lång och kort sikt, säger Norrmejeriers vd Bo Rasmussen.

Men det finns ljuspunkter i vintermörkret. Inga stora sparpaket med kraftiga personalminskningar planeras därför hos Norrmejerier under 2009.

- Dels räknar vi med att bönderna producerar mer mjölk under 2009 som ska förädlas och då behöver vi våra medarbetare. Dels fortsätter volymerna i vår samdistribution att utvecklas positivt så vi får mer att göra och slutligen räknar vi med att vårt arbete med små, ständiga förbättringar ger en effektivisering under året poängterar vd Bo Rasmussen.

För mer information kontakta:

Bo Rasmussen, vd, 090 - 18 29 15 eller 070 - 647 50 03

bo.rasmussen@norrmejerier.se