Inbjudan till finalen av Västerbottensost-stipendiet

Hej!

Välkommen till finalen av årets upplaga av Västerbottensost-stipendiet den 6 november på matmässan Det Goda Köket i Stockholm.

Västerbottensost-stipendiet, som i år firar tio år, vänder sig till Sveriges främsta kockar mellan 18 och 25 år som vill vara med och utveckla den klassiska Västerbottensosten med kreativa, moderna och medvetna recept. Nu har tävlingsledaren, tillika krögaren, Fredrik Eriksson valt ut de tre finalisterna som inför jury och publik kommer tillaga sina tävlingsrecept live på mässans stora scen.

Första finalisten går upp på scen klockan 10.45 och därefter pågår tävlingen fram till klockan 14 då vinnaren utses.

Du är speciellt inbjuden till Västerbottensostrummet där en rad aktiviteter kommer att äga rum. Bland annat bjuds det på en trendspaning av dietisten, konsulten och författaren Annika wesslén och du kommer även att serveras mat och dryck.

På plats kommer det finnas möjlighet att intervjua tävlingens jury och givetvis kommer också tävlingsledare Fredrik Eriksson, finalisterna samt konferencier Staffan Ling vara plats och för att svara på frågor och diskutera årets tävling efter finalen.

Årets stjärnspäckade jury består av

• Carl Jan Granqvist - Krögare, vinkännare, TV-profil och adjungerad professor i matkonst vid Norsk hotellhøgskole
  • Tom Sjöstedt - Årets kock 2008 och guldmedaljör tillsammans med svenska kocklandslaget i Kock-VM 2006
  • Susanne Jonsson - Kock, konditor, matkreatör, TV-kock i SVT:s Gokväll och driver företaget Foodie Sweden AB
  • Tommy Myllymäki - Årets kock 2007, arbetar vid Julita Wärdshus, tidigare på Pontus by the sea
  • Jon Hansson - Matskribent
  • Agneta Andersson - Brand Manager Västerbottensost

När: fredag den 6 november

Tid: kl 10.25-14.00

Plats: Det Goda Köket 2009, Stockholmsmässan, Västra entrén

Vad: Västerbottensost-stipendiet

OSA senast den 21 oktober för biljett till Västerbottensostrummet till claes.nystromer@primepr.se

Agenda för finalscenen och Västerbottensostrummet

Hålltider i Västerbottensostrummet

11.00-13.00: Välkomstmingel med mat och dryck

11.45-12.15: Ostmästare Tomas Rudin från Burträsk berättar om Västerbottensostens unika smak och historia

12.20-13.00: Trendspaning av dietisten och matkonsulten Annika Wesslén

13.00-14.00: Västerbottensost-stipendiet avgörs. Reserverade platser vid finalscenen för dig och speciellt inbjudna gäster.

Hålltider på finalscenen

10.25: Konferencier Staffan Ling presenterar Västerbottensost-stipendiet, finalisterna, tävlingsledaren och juryn

10.45: Finalist 1 startar

11.00: Finalist 2 startar