Älgörtsglögg från Norrbottens Destilleri - så avnjuter du den bäst.

Vintern närmar sig med stora steg och vi är mitt uppe i årets glöggproduktion. Precis som med våra övriga ginprodukter vill vi ge er en smak av vårt Norrbotten samtidigt som vi fortsätter vår resa längs totempålen - även om detta nog räknas mer som en sidostig. Vår glögg innehåller bland annat handplockad älgört, stjärnanis, kanel, kardemumma och citron. Nu vill vi dela med oss av hur vår älgörtsglögg i vinterskrud avnjuts på bästa sätt.

NEAT

Självklart slår vi ett slag för att dricka vår glögg precis som den är. Kombinationen av mjuk älgörtsblom, enbär och klassiska glöggkryddor ger en förfinad och delikat smak väl passande till vintern.

MEADOWSWEET MARTINI

40 ml ND Älgörtsglögg
40 ml ND Forest Dry Gin
Citronzest

Vi gillar vår glögg kall och där den får skina, vilket gör den perfekt i en kaxig martini. Tillsammans med vår Forest lyfter smakerna rejält. Rör tills iskall, sila upp i ett väl kylt glas och pressa över lite olja från citronskalet. Nu är du hemma.

CLOUDY APPLE

25 ml ND Älgörtsglögg
25 ml ND Mountain Dry Gin
40 ml färskpressad äppeljuice
Äggvita

Den här äppelkombinationen är riktigt god. Inte bara att du får en murrig och härlig smak av äpple, älgört & vår krispiga Mountain - skummet från äggvitan gör att den höjer sig ytterligare några pinnhål upp.

MEADOWSWEET & CARDAMOM SOUR

Den här lekte vi faktiskt fram redan under våren när sommaren var på intågande och vi arbetade uppe i en bar mitt i våra norrbottniska skogar. Nystött kardemumma ger denna cocktail en extra känsla av lyx och vi säger inte gärna nej till att slå sig ner framför brasan med denna i handen.

25 ml ND Älgörtsglögg
25 ml ND Forest Dry Gin
25 ml färskpressad citronjuice
25 ml sockerlag
Äggvita
Kardemumma
Torkat äpple

Torrskaka alla ingredienser, skaka sedan med is och dubbelsila upp i valfritt glas.

Garnera med nystött kardemumma & äpple.

WITH A TWIST

Enkelt är gott. I detta fallet riktigt gott.
Häll upp ett glas med vår glögg, garnera med citronzest och en stjärnanis.
Fräsch och smakrik med lite extra punch av anis.

Klicka här för att beställa vår glögg till valfritt Systembolag i Sverige.

Artikelnummer 35276