Industriell IT är lösningen när konkurrensen ökar för industrin

Att satsa på mer avancerade it-lösningar är ett sätt att effektivisera industrin. Handlar det om en nyinvestering gäller det att satsa på rätt it-lösning. I andra fall gäller det att bättre utnyttja de möjligheter införskaffade installationer medger. Här finns en intressant förbättringspotential och det är det vi belyser på konferensen "Industriell IT, MES och automation" den 25 november i Word Trade Center Stockholm.

En av föredragshållarna är Charlotta Johnsson, lektor vid LTH och hon talar om ISA 95 standaren, en standard för MES-system.

- Att kunna samla in data ifrån produktionen, aggregera dessa och sedan utvärdera resultatet blir viktigare i industrin. Detta blir extra tydligt i situationer som idag, då konkurrensen mellan företag är hård och det ekonomiska läget är spänt, då ökar trycket på att ha en effektiv produktion. För att effektivisera behöver vi utvärdera och för att utvärdera behöver vi skaffa data. MES system stödjer denna process, säger Charlotta Johnsson.

Från företagens sida kan det vara kontroversiellt att tala om investeringar i industriell It eftersom det förknippas med uppsägningar.

I många företag har personalstyrkan sedan tidigare slimmats till dess möjligas gräns. Effektivisering genom mer precis produktionsstyrning och lagerhantering är mer intressant än någonsin.

På konferensen "Industriell IT, MES och automation" bidrar flera case till att verklighetens utmaningar belyses. Det finns tid att ställa frågor och få mer information om möjligheterna som leverantörerna erbjuder.

Professor Johan Stahre från Chalmers Tekniska Högskola talar om hur automation utvecklats till ett strategiskt val för management och produktionsutvecklare.

"Industriell IT, MES och automation" arrangeras av tidningen Process Nordic.
Tid: 25 november klockan 09. 00-16. 30 (registrering från 8. 30)
Plats: World Trade Center i Stockholm

För mer information om program och anmälan http://events.processnet.se/08_processdagen/default.lasso

eller kontakta

projektledare Heléne Lindholm, 08-670 41 53, helene.l@mentoronline.se eller chefredaktör Marie Granmar, 08- 670 41 34, marie.g@mentoronline.se

Kontaktuppgift Charlotta Johnsson, lektor vid Lunds Tekniska Högskola tel: 0706-408789, charlotta.johnsson@control.lth.se

Process Nordic är en branschöverskridande tidning som ger läsaren möjlighet att följa utvecklingen inom hela processindustrin. Process Nordic bevakar det som händer inom stål/metall, plast/kemi, läkemedel, livsmedel, massa/papper, gruv/mineral och energi/miljö. Process Nordic skriver om de senaste tekniktrenderna, de avgörande politiska besluten och de intressanta människorna. Tidningen ges ut av Mentor Communications AB.

Mentor Communications AB är ett helägt dotterbolag inom Mentor Onlinekoncernen. Mentor Online AB är Skandinaviens ledande leverantör av branschinriktad information mellan företag. Mentor besitter unik kompetens när det gäller att samla in, analysera, värdera, kommentera och sprida kvalificerad branschinformation till beslutsfattare i näringsliv och förvaltning. Informationsspridningen sker genom facktidningar och böcker från eget förslag, events, specialnummer, utbildningssatsningar samt genom en samling vertikala internetportaler under huvudportalen www.mentoronline.se.

Lars Schön

Presskontakt Country Manager Projektagenten 070 981 73 35