Inspiration: Hur andra branscher använder nonwoven!

Inspiration: Hur andra branscher använder nonwoven!

Nonwoven används av många olika branscher. Genom att titta på hur nonwoven används inom andra industrier, öppnas nya användningsområden upp ibland. Så, inspireras av hur andra branscher använder nonwoven.

Byggbranschen

Byggbranschen utnyttjar verkligen potentialen med nonwoven till max. Nonwovens oorganiska, hållbara och starka egenskaper är något som just byggbranschen värderar högt. Materialet används som stabilisator och ljuddämpare till golv. Det används som stabilisator, fukt- vatten- och ångspärr i väggar. I taket används den också för att spärra vatten och fukt, men också som stabilisator. Oftast är det spunbond eller glasfiber som används.

Läs mer om bygg och nonwoven

Säng- och möbelbranschen

Tillverkare av sängar och möbler använder ofta spunbond eller nålfilt som ljuddämpare vilket skapar en lyxigare känsla. Men det används också för att skydda insidan genom att linda in fjädringen i nonwoven. Nonwoven är ofta ett billigare alternativ till tyg när man vill täcka sidor av produkten som inte är synliga för ögat.

Läs mer om säng/möbler och nonwoven

Hygien

Just tillverkare av hygienartiklar har tagit nonwoven till sitt hjärta. Du hittar nonwoven i de flesta blöjor och bindor eftersom det finns fler väldigt mjuka nonwovenmaterial som fungerar väldigt bra i hudnära hygienprodukter. Sättet som nonwoven interagerar med vätska och fukt är viktigt – materialet kan designas så att det antingen absorberar eller släpper igenom vätska.

En växande marknad är engångsbäddskydd till SPA eller massagebäddar. Det är en mycket lyxigare känsla att lägga sig på en bädd med mjuk tygliknande nonwoven än på prassligt papper.

Läs mer om hygien och nonwoven

Fordonsindustri

Biltillverkare använder ofta nålfilt för att formgjuta inredningsdetaljer såsom innertak, innerväggar och bagageutrymme. De formgjutna delarna kan sedan kläs med tyg eller läder. Mjukare nonwoven såsom spunbond eller mjukare nålfilt används inuti bilsäten.

glasfiber används för att formgjuta hållbara interiöra och exteriöra delar till båtar.

Sjukvård

Inom sjukvården jobbar man hårt för att minimera hälsorisker och eliminera risken för spridning av bakterier och virus. Engångsartiklar i nonwoven, exempelvis bäddskydd, engångsgardiner och ansiktsmasker hjälper sjukhus och vårdcentraler att hålla miljön hygienisk. Idag kan även patienter erbjudas engångskläder i elastisk nonwoven. Urinpåsar kläs i mjuk hudvänlig nonwoven.

Nonwoven används även i medicintekniskt syfte i sårabsorbenter och för att slå in medicinska instrument vid sterilisering.

Läs mer om sjukvård och nonwoven

Fiiltermedia

Nonwoven används i många olika typer av filter för både vätskor och luft. I många filterprodukter används nonwoven som stabilisator så att själva filtermediet håller sig stabilt över tid. Men nonwoven kan även användas för själva filtreringen. Det är ofta nålfilt eller spunbond som används av filterbranschen.

Läs mer om filter och nonowen

Absorbenter

Nonwoven används ofta som stabilisator i olika typer av absorbenter för att hålla fuktkänsliga produkter och mat fräsch och fri från oönskad lukt. Belagd spunbond är optimal eftersom dess egenskaper kan designas så att den tillåter fukt att passera men blockerar vätska. Nonwoven används också för att absorbera/filtrera vätska och olja.

Läs mer om absorbenter och nonwoven

Livsmedelsbranschen

Livsmedelsbranschen använder nonwoven förpackningar – ofta som ett mer hållbart alternativ till papper. Särskilt tepåsar, kaffefilter och snuspåsar tillverkas i nonwoven.

Och som nämndes tidigare, används nonwoven i absorbenter för att hålla mat fräsch och luktfri.

Läs mer om livsmedel och nonwoven

Wipes

Wipes är antagligen den mest vardagliga kontakten de flesta av oss har med nonwoven. Mjuk nonwoven, ofta spunlacewetlaid eller kemiskt bunden nonwoven, används i de flesta typer av wipes.

Läs mer om wipes och nonwoven