Så slår MTR Stockholm tillbaka mot snösmockan

Så slår MTR Stockholm tillbaka mot snösmockan

Vintern 2010/2011 tog MTR Stockholm ett större ansvar i beredskapen inför vintersäsongen. Resultatet blev över förväntan. Tunnelbanan fungerade väl, trots en bister vinter. Inför kommande vinter har MTR Stockholm i samarbete med SL skärpt beredskapen ytterligare.

Tre snöblåsmaskiner, två norrländska snösugar och ett stort antal ”snöutbildade” medarbetare ska står redo att snabbt ge sig ut för att underhålla banorna, så att isbildning och drivsnö inte hinner ansamlas kring spår och växlar. Även strömskenan måste hållas snöfri. Snöblåsarna är i själva verket gamla spårvagnar från 40-talet, som byggts om och rustats inför den årliga kampen mot kung Bore. En annan väl beprövad teknik är att helt enkelt köra extra tåg under nätter med kraftigt snöfall, för att på så sätt hålla banan fri. Tågen prepareras med glykosbaserad vätska – som inom flygindustrin.

-          Vi har beredskap dygnet runt, sju dagar i veckan, säger Rida Zeki, infrastrukturchef på MTR Stockholm och ”Snögeneral”. Målsättningen är att beredskapen ska vara så bra, att det inte ens ska hinna samlas snö på banor, växlar och stationer. Och där spelar medarbetarna en nyckelroll – vad gäller både trafiken och stationsmiljöerna.

53 av tunnelbanans sammanlagt 100 stationer ligger ovan jord, och en viktig del i snöberedskapen handlar om att snöröja och halkbekämpa plattformar och gångytor, för att skapa en trygg och bekväm stationsmiljö för resenärerna.

-          Trots minusgrader vill vi att tunnelbanan ska ligga på plus, säger Peter Viinapuu, vd för MTR Stockholm. Tunnelbanan är Stockholms blodomlopp och det ska flyta på så bra som möjligt, oavsett väderlek. Vi står redo – det enda som fattas nu är snön!

För mer information, intervjuförfrågan eller visning av maskinerna, kontakta:
Rasmus Sandsten, 08-5786 1421

MTR Nordic Group består av fyra bolag och omfattar MTR Tunnelbanan, MTR Tech, MTR Facility Management och MTR Nordic. Sedan 2017 bedriver MTR även en Yrkeshögskola för lokförare och tågtekniker. MTR är en av Stockholms största privata arbetsgivare, med cirka 3500 medarbetare och Sveriges största tågbolag sett till antal resor.