Reseavdragen ska utvecklas - inte avvecklas

Reseavdragen ska utvecklas - inte avvecklas

Det är budgettider och varenda utgiftskrona lär granskas av regeringen och dess stödpartier. Samtidigt finns ett förslag om att reseavdragen ska avskaffas i sin nuvarande form. Det är oroliga tider för alla som behöver bilen för att kunna sköta sin vardag. Allra hårdast kan konsekvenserna bli för de som bor i glesbygd samt för personer med sjukdom eller funktionsvariation, enligt myndigheten Trafikanalys.

Tidigare i sommar överlämnade reseavdragskommittén sitt slutbetänkande Skattelättnad för arbetsresor (SOU 2019:36). Förslagen går i huvudsak ut på att reseavdraget avskaffas och istället ska avdraget ersätts av en avståndsbaserad och färdmedelsneutral skattereduktion för längre arbetsresor. Detta betyder att mellan 250 000 och 300 000 personer i Sverige kommer att fråntas rätten till reseavdrag som en följd av förslaget om att man måste ha minst 30 kilometer till arbetet enkel väg.

Hela 40 till 50 procent av arbetsresorna i gles- och landsbygd kommer också att gå miste om möjligheten till reseavdrag.

- Avdragsrätt för resa till och från arbetet är viktigt för människors möjlighet till en större arbetsmarknad. Vi anser att km-avdraget för resa med bil istället bör höjas för att bättre motsvara de verkliga kostnaderna. MRF motsatte sig dessutom redan förslaget att höja gränsen till 11 000 över vilken utgifter för resor mellan bostad och arbete får dras av och vi avser inte vika från linjen om detta undermåliga förslag får livsluft, säger Charlie Magnusson, informationschef MRF.

En stor majoritet av svenskarna, 61 procent, är beroende av bilen för att få vardagen att fungera och idag står bilen för 68 procent av de arbetsrelaterade resorna. Varje dag tar 2,7 miljoner svenskar bilen till jobbet. Därför är avdragsrätt för resa till och från arbetet är viktigt för människors möjlighet till en större arbetsmarknad och för företagens möjlighet att rekrytera. Idag motsvarar reseavdragen inte kostnaden per körd kilometer, utan är på 18,50 kronor per mil för kostnader över 10 000 kronor. Kostnaden per mil för en modern bil inklusive värdeminskning är som lägst strax under 40 kronor enligt M:s bilkostnadskalkyl.

- Mobilitet ska underlättas så långt det bara är möjligt. Att människor reser och förflyttar sig är en ingen lyx, utan en förutsättning för att arbetsmarknaden och vardagslivet ska fungera.

Detta har blivit än tydligare i pandemitider då bilen är ett säkert färdmedel där smittspridning förhindras. Regeringen måste tänka om och kasta bort det nya förslaget. Mer resande kommer att behövas i framtiden. Då behöver reseavdraget istället utvecklas och verkligen inte avvecklas, menar Charlie Magnusson.

Motorbranschens Riksförbund, MRF, är branschorganisationen för seriösa och professionella bilåterförsäljare och bilverkstäder. Vi har 830 huvudföretag och 620 filialer som medlemmar, vilka omsätter omkring 170 miljarder kronor och sysselsatte cirka 32 000 personer.

Presskontakt PA, opinion och samhälle Press opinion, kommunikation och samhälle 0760529624