Foto: Fredrik Hjerling

Succé för SL arbete med ledsagning i kollektivtrafiken

Idag presenteras Region Stockholms lägesrapport för tillgänglighetsarbetet år 2018 på Tillgänglighets- och framkomlighetsberedningen. Den visar att antalet ledsagningar i kollektivtrafiken ökat kraftigt.

-Det är glädjande. Mitt mål är att SL ska vara en förebild för hela landet när det gäller tillgänglighet, säger Tomas Eriksson (MP) Miljö- och kollektivtrafikregionråd med ansvar för tillgänglighet.

I lägesrapporten framgår det att det under 2018 genomfördes 1858 ledsagningar i kollektivtrafiken. Det kan jämföras med 1190 året innan. Ökningen är bland annat ett resultat av pilotprojekten med ledsagning från ”buss till buss” på de 100 största bytespunkterna samt ”bärhjälp med väskor på Centralstationen”.

-Det gjorde mig mycket stolt över våra tjänstepersoner, kundservicemedarbetare och ledsagare som får ett kvitto på sitt lyckade arbete med ledsagning. Regionens tillgänglighetsarbete bidrar till ett jämlikt och inkluderande samhälle, säger Tomas Eriksson (MP).

Att ledsagning är viktigt framgår även av att Synskadades Riksförbund på en manifestation, arrangerad i förra veckan, om ledsagning lyfte SL:s ledsagning som ett positivt exempel.

-Vi måste riva de hinder som gör att resenärer väljer bort eller inte kan använda kollektivtrafiken och dessa projekt avhjälper just några sådana hinder, säger Tomas Eriksson (MP) Miljö- och kollektivtrafikregionråd.

Ett nytt inslag i rapporten är att regionen tagit fram ett verktyg för att mäta tillgängligheten för hela resan. Den visar att kollektivtrafikens tillgänglighet är 71 procent.

-Det här är ett viktigt verktyg för att vi ska se att vi verkligen arbetar och genomför åtgärder som ser till att fler resenärer kan använda kollektivtrafiken, säger Tomas Eriksson (MP).

Ett viktigt arbete för tillgängligheten som vi kommer prioritera särskilt är att rulltrappor och hissar ska fungera bättre.

-Ifjol fick tunnelbanan 30 nya hissar. Det är bra och här finns mer att göra. Sedan ska vi i år upphandla plattformsbarriärer som året efter ska installeras på två stationer i ett pilotprojekt. Det är viktiga åtgärder för tryggheten och tillgängligheten, men även kollektivtrafikens pålitlighet, säger Tomas Eriksson (MP) Miljö- och kollektivtrafikregionråd.

Fakta:

Ledsagning är en service för alla resenärer som behöver extra hjälp att orientera sig i SL-trafiken. Det finns både beställd och spontan ledsagning. Beställd ledsagning bokas per telefon via SL:s kundtjänst. För varje trafikslag gäller olika förbeställningstider. Spontan ledsagning är de gånger kundservicevärdar spontant hjälper resenärer som behöver hjälp.

Vill du veta mer om tillgängligheten på just den resa du ska åka kan du ringa SL:s tillgänglighetsnummer. Där svarar personal som är utbildade i tillgänglighet och som kan berätta mer detaljerat om hur tillgängligheten på resan ser ut. Tillgänglighetsnumret är 020 120 20 22. Du kan också skicka sms till telefonnummer 070 256 46 81 eller mejla på adressen tillganglighet@sl.se.