Stoppa orimliga vinster hos vårdföretag

Landstinget måste hejda de oskäliga vinsterna hos skattefinansierade vårdföretag i Stockholm. Ta fram regler för avtalen som säkerställer lika behandling av privata och offentliga vårdgivare när det gäller vinster. Det föreslår Miljöpartiet i en motion idag på årets sista landstingsfullmäktige.

Miljöpartiet anser att de ekonomiska villkoren för privata företag och landstingets egna vårdgivare i den skattefinansierade hälso- och sjukvården ska vara jämställda.

- Vi har inom Stockholms läns landsting sett hur privata vårdföretag tar ut häpnadsväckande vinster till aktieägarna på skattebetalarnas bekostnad. Det är en oansvarig och slösaktig politik, säger Lena-Maj Anding (mp), gruppledare.

- Villkoren i upphandlingen måste skärpas till. Idag gör privata företag oskäliga vinster samtidigt som offentliga sjukhus tvingas ner på knäna, säger Raymond Wigg (mp), oppositionslandstingsråd.

Miljöpartiet anser att en viss marginal i hälso- och sjukvårdsverksamhet är nödvändig för kontinuitet och konkurrens.
- Men nivån för överskott bör utredas liksom vad som är skäligt att återinvestera i vården. Större överskott ska återföras till landstinget. Vinstutdelning till aktieägare från skattebetalarnas konton ska inte förekomma inom landstinget, säger Lena-Maj Anding.

Miljöpartiet vill utveckla system och kompetens som hindrar att privata vårdleverantörer lämnar anbud på en för hög kostnadsnivå.
- Av landstingets tjänsteutlåtande framgår att det är förenligt med nuvarande lagstiftning att avtala om en annan hanteringsordning med privata entreprenörer. Vi vill stödja den ideella sektorn och kvinnliga småföretagare att verka i vården, inte stora riskkapitalister, säger Raymond Wigg.

Miljöpartiet anser att även om hälso- och sjukvårdslagen medger att vård under vissa förutsättningar utförs av privata vinstdrivande leverantörer så är vinstutdelning rimligen inte i enlighet med intentionerna i kommunallagen - som uttryckligen förbjuder landsting och kommuner att själva bedriva verksamhet med vinst.

Lena-Maj Anding (mp) gruppledare, Stockholms läns landsting
Raymond Wigg (mp) oppositionslandstingsråd, Stockholms läns landsting