S, MP och V i landstinget: Rödgröna diskussioner om vårdval

Pressmeddelande från Socialdemokraterna,
Miljöpartiet och Vänsterpartiet
i Stockholms läns landsting:

Idag träffas sjukvårdspolitiker från alla de tre rödgröna partierna i Stockholms läns landsting för att påbörja diskussionen om hur ett rödgrönt vårdval ska se ut. Alla tre oppositionspartier är eniga om att patientval är bra men är mycket kritiska till utformningen av det Vårdval Stockholm som Moderaterna och deras stödpartier infört. På det första mötet kommer politikerna från de tre partierna bland annat att få en föredragning av hur Hälsoval Skåne är utformat.

- Idag träffas vi i de rödgröna partierna för första gången för att diskutera hur ett rödgrönt vårdval skulle kunna se ut. Jag är väldigt glad för att vi alla tre är lika angelägna om att hitta en modell som förenar valfrihet med rättvisa, säger Ingela Nylund Watz, gruppledare och oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting.

- Dagens vårdval klarar inte att förbättra stockholmarnas hälsa. Det är nu dags att utforma ett alternativ som håller i längden. Vi behöver utveckla primärvården så att den blir mer hälsofrämjande och jämlik, säger Raymond Wigg, Miljöpartiets oppositionslandstingsråd och Lena-Maj Anding, Miljöpartiets gruppledare.

- Att kritiken mot alliansens vårdval varit skarp från alla tänkbara håll har knappast undgått någon. Vår ambition är att utforma ett system som är solidariskt och rättvist, och inte bara ser till kvantiteten utan också till vårdens innehåll, säger Birgitta Sevefjord, gruppledare och oppositionslandstingsråd för Vänsterpartiet i Stockholms läns landsting.

Presskontakter
Socialdemokraterna: Ida Strutt, 070-737 39 38 eller Magnus Ljungkvist, 070-737 41 74

Miljöpartiet: Elisabeth Richter, 070-737 45 09

Vänsterpartiet: Ingrid Falk, 070-737 41 16