Rensa landstinget från transfett

Miljöpartiet föreslår att landstinget går före och förbjuder farliga transfetter i livsmedel inom landstinget - det skulle även gälla godis som säljs i kiosker och på perronger i kollektivtrafiken och mat som serveras patienter på sjukhus.

Livsmedelsverket anser att industriellt framställda transfetter bör tas bort ur livsmedel så långt det är möjligt. Negativa hälsoeffekter av att äta transfett är risk för hjärt-/kärlsjukdomar, högt kolesterol och att transfett visat sig ha samband med cancer, diabetes och allergier.

- Landstinget ska vara ett föredöme för folkhälsan och inspirera invånarna. Det finns också ett sug efter giftfri mat, säger Raymond Wigg, (MP) oppositionslandstingsråd.

Majoriteten hävdar att landstinget redan satsar tillräckligt på stockholmarnas kostvanor på andra sätt.

- Det är nonsens. Bra mat som är närproducerad, ekologisk och fri från transfett borde vara en självklarhet inom vård, skola, omsorg och inom landstingets affärsutrymmen. Men med dagens majoritet är det tyvärr långt dit, säger Raymond Wigg.

Miljöpartiets motion tas upp i landstingsstyrelsen på tisdag.

Kontakt:
Raymond Wigg (MP) oppositionslandstingsråd, 070-737 44 16
Elisabeth Richter, pressekreterare landstingskansliet, 070-737 45 09

Fakta:

I New York är industriella transfetter förbjudet på alla restauranger och i Danmark får livsmedel innehålla högst 2 procent. EU har inte satt sig emot Danmarks åtgärder mot transfetter, men ännu finns inget EU-beslut om att införa ett motsvarande förbud. Det svenska livsmedelsverket har hittills valt att passivt invänta ett eventuellt EU-beslut.