Foto: Fredrik Hjerling

Nytt vårdprogram ska ge stockholmare med posttraumatiskt stressymptom snabbare vård

Stockholmare ska behandlas med moderna beforskade metoder. I dag lanseras ett nytt vårdprogram för stockholmare som drabbats av posttraumatiskt stressymptom. Målet är att snabbare kunna se symptomen  och ge vård tidigt.
-Vi vet att ju tidigare den drabbade fångas upp, desto bättre blir vårdresultatet, säger Susanne Nordling (MP), ordförande i psykiatriberedningen.

Det nya behandlingsprogrammet ska se till att modern kunskap om hur PTSD upptäcks och behandlas på bästa sätt, når ut till hela vården. Bland annat ska vårdcentralerna lära sig att känna igen signaler som tyder på att någon drabbats. De flesta ska sedan kunna få hjälp i primärvården.

Region Stockholm håller nu på att bygga ut ett nätverka av terpaimottagningar för psykisk hälsa, som ska vara tillgängliga för alla invånare i hela länet.

-Möjligheterna till snabb vård för posttraumatisk stressyndrom kommer att öka när de nya mottagningarna är på plats. Det kommer att minska lidandet för den enskilde, samtidigt som tidig vård är det mest ekonomiska, säger Susanne Nordling.

Det vårdprogram som antas i dag ska dessutom användas i ett pilotprojekt som syftar till att snabbare få ut ny forskning ut i verksamheterna.

-I dag tar det 17 år från det att något konstaterats i forskning tills att det når patienterna. Det är naturligtvis helt orimligt, därför ska vi nu arbeta fram en modell för att implementera detta vårdprogram snabbare. Det är vårt jobb att se till att patienterna får bästa tillgängliga vård, säger Susanne Nordling.

Fakta:

Posttraumatiskt stressyndrom (PTSD) kan uppkomma efter potentiellt traumatiska händelser som att själv vara utsatt för livsfara, allvarlig skada eller sexuellt våld. Eller efter att själv ha bevittnat när någon annan drabbas av detta, få kännedom om att en nära familjemedlem eller vän drabbats eller att upprepade gånger eller under extrema omständigheter konfronteras med sådana händelser.