MP:s 28 hållplatser för båtpendling

Miljöpartiet vill satsa på båtpendlng och har pekat ut 28 platser där det är lämpligt att börja angöra för Waxholmsbolaget i rusningstid.  En båtresa ska kosta 35 kronor och SL-kortet ska gälla om Miljöpartiet får bestämma.

Miljöpartiet föreslår ett pendelnät av båttrafik på SL-taxa på Stockholms inre vatten och på Saltsjön. Landstingets Waxholmsbolag ska ansvara för trafiken men den ska samordnas med SL så att SL:s priser gäller även på båtarna. Dessutom vill Miljöpartiet återinföra enhetstaxa på land och på vatten och anpassa bussnätet efter bryggorna.

– En landstingsdriven båtresa ska inte kosta mer än 35 kronor. I det moderatstyrda Stockholm  är det betydligt dyrare att ta båten och SL-kortet gäller inte på Waxholmsbolaget, säger Raymond Wigg, (MP) oppositionslandstingsråd Stockholm.

– Stockholm växer, vi måste skapa förutsättningar för ny kollektivtrafik som båtpendling. Istället för att bygga igen alla bryggor vill vi se levande kajer. Vattenvägarna är perfekta nya tvärförbindelser, något som idag fungerar dåligt i Stockholm, säger Yvonne Ruwaida, (MP) oppositionsborgarråd i Stockholms Stad.

Det är i landstinget besluten om kollektiv båttrafik fattas och budgeten läggs. Miljöpartiets skuggbudget 2010 innehåller nya taxor och tre nya linjer som ett första steg.
- Alliansen har bara finansierat en enda ny linje hittills och bara på prov precis innan valet, säger Raymond Wigg, (MP).

Raymond Wigg, (MP) oppositionslandstingsråd Stockholms län, 070-737 44 16
Elisabeth Richter, pressekreterare landstingskansliet, 070-737 45 09
Anna Norberg, pressekreterare stadshuskansliet, 076-122 97 97

Se länk nedan till Miljöpartiets karta med förslag på bryggor för båtpendling.