Foto: Fredrik Hjerling

MP: Öppna upp alla tunnelbaneentréer

Vid Ropsten och 15 andra tunnelbanestationer hålls den ena uppgången stängd på tidiga morgnar och sena kvällar. Det här vill Miljöpartiet ändra på.
-Alliansen anser att det ska sparas småslantar på bekostnad av resenärernas trygghet och kollektivtrafikens tillgänglighet, säger Malin Karlsson (MP) trafikpolitisk talesperson i Stockholms läns landsting.

Miljöpartiet är kritiskt till de försämrade öppettiderna på vissa sekundärentréer i tunnelbanan. Det innebär att resenärer vissa tider måste gå omvägar för att komma till den öppna uppgången när de ska ta tunnelbanan. Det här skapar otrygghet och innebär problem för till exempel synskadade och för resenärer med nedsatt rörlighet. Även unga, äldre och kvinnor är särskilt utsatta grupper.

-När alliansen stänger ner tunnelbaneentréer tidiga morgnar och sena kvällar så drabbar det de mest utsatta och försämrar tillgängligheten. Vi kan bättre än så. Kollektivtrafiken ska alltid vara ett tillgängligt alternativ, säger Malin Karlsson (MP) trafikpolitisk talesperson i Stockholms läns landsting.

De två stationer som har störst problem är Hjorthagen och Hökarängen. Miljöpartiet börjar därför med att satsa medel för att dessa entréer ska vara öppna under hela trafikdygnet. På Trafiknämndens sammanträde föreslår vi dessutom att Trafiknämndens överskott bland annat ska gå till att öppna samtliga stängda sekundärentréer på nytt.

-Att det finns ett överskott i budgeten och att alliansen samtidigt låter tunnelbaneentréerna fortsatt vara stängda för att spara in pengar är inte okej. Miljöpartiet vill att 7 miljoner av överskottet går till att omedelbart öppna samtliga stängda sekundärentréer, säger Malin Karlsson (MP) trafikpolitisk talesperson i Stockholms läns landsting.

Det finns också av säkerhetsskäl anledning att bygga till sekundärentréer där sådan saknas, exempelvis vid Zinkensdamm och Telefonplan. Fler sekundärentréer bidrar till, utöver ökad tillgänglighet och säkerhet, möjligheten till ökat bostadsbyggande.

FAKTA:

17 augusti 2015 stängdes 16 sekundärentréer i tunnelbanan. Kostnaden kopplad till dessa 16 entréer med reducerad öppettid för ett år var 7 miljoner kronor. 7 mkr/16 = 438 000 kr. Miljöpartiet vill öppna tre av dessa (3*438 000 kr = ca 1,5 mkr) och har med satsningen i vår oppositionsbudget. Vi vill även att Trafiknämndens överskott i år ska gå till att öppna resterande stängda sekundärentréer.

Socialdemokraterna och Miljöpartiets skrivelse samt Trafikförvaltningens svar: http://www.sll.se/Global/5.%20Politik/Politiska-organ/Trafiknamnden/2018/22%20maj%202018/p13-TN%202018-0402-Svar%20-skrivelse-%C3%B6ppettiderna-Ropsten%20s%C3%B6dras%20stationsentr%C3%A9.pdf