MP beklagar beslut om Norvikhamnen

Miljöpartiet i Nynäshamn och i Stockholms läns landsting beklagar att Miljööverdomstolen godkänt en hamn i Norvik.

- Domen är mycket kortfattad och futtig. Jag tycker den är felaktig på flera punkter. Norvik har tidigare konstaterats vara en onödig hamnutbyggnad även om Stockholmsregionen växer. Det finns andra hamnar i regionen som hade varit lämpligare för utbyggnad som Södertälje, Gävle, Norrköping och Oxelösund. De har redan järnvägsförbindelser och ett utbyggt vägnät. Detta faktum har Miljööverdomstolen bortsett ifrån, säger Eva Dannstedt Branting, gruppledare för Miljöpartiet i Nynäshamn.

- Jag är positiv till sjöfart men den här hamnen kommer att göra intrång i värdefull natur och starkt påverka kringliggande skärgårdsområden. Dessutom kommer det att bli en stor ökning av transporterna i området både till land och till sjöss, säger Vivianne Gunnarsson, (MP) landstingsledamot och andre vice ordförande i beredningen för sjötrafik i Stockholm läns landsting.

Eva Dannstedt Branting, (MP) gruppledare Nynäshamn, 08-500 490 59
Vivianne Gunnarsson, (MP) landstingsledamot, andre vice ordförande i beredningen för sjötrafik i Stockholm läns landsting, 070-352 03 55
Presskontakt MP Stockholms län landsting, 070-737 45 09