Miljöpartiet rasar mot regeringens förslag för vägtunnel under Saltsjön

– Det är helt klart ett oroväckande förslag för Stockholmsregionens framtid, som alliansen presenterar idag, med vägtunnel under Saltsjön. Vägen skulle innebära att tunnelbananbanan till Nacka får kraftigt minskad nytta för resandeströmmen. Det viktigaste besked som Kapacitetsutredningen gav till politiken var att vi inte kan bygga mer motorväg om framkomlighet och klimatmål ska nås. På detta blir svaret från alliansregeringen en till motorväg som ökar föroreningar och exploateringar i Nationalstadsparken och Stockholms skärgård, säger Raymond Wigg, Oppositionslandstingsråd Miljöpartiet Stockholms läns landsting

Enligt Miljöpartiet har de bakåtsträvande och kritiserade äldre planerna på Österleden som drivits av Socialdemokraterna, enbart stöpts om i ett nytt format.

– Det är oacceptabelt att regeringen kör över det lokala självstyret, eftersom det redan pågår en tunnelbaneutredning där fyra olika alternativ förutsättningslöst studeras. För att öka framkomligheten i Stockholmsregionen behövs inte mer väg, utan det krävs ordentliga satsningar på smidig, attraktiv och modern kollektivtrafik. Den borgerliga majoriteten använder planerna på tunnelbanan som en ursäkt för att egentligen bygga mer motorväg, säger Yvonne Blombäck, trafikpolitisk talesperson Miljöpartiet Stockholm läns landsting.

Kontakt
Raymond Wigg, Oppositionslandstingsråd Miljöpartiet Stockholms läns landsting 070-737 44 16
Yvonne Blombäck, trafikpolitisk talesperson Miljöpartiet Stockholm läns landsting 070-737 44 27

Helena Mehra, pressekreterare, Miljöpartiet Stockholms läns landsting 070-737 45 09