Budgetdebatt idag: Alliansen tar inte ansvar för kollektivtrafiken

På dagens budgetdebatt i landstinget inleder Miljöpartiets landstingsråd med ett tal om Köpenhamnsmötet och det lokala klimatarbetet i Stockholms län.
- Klimatfrågan är global men vi har ett ansvar lokalt. Det bästa vi kan göra här är att stärka kollektivtrafiken. Men de borgerliga försummar ansvaret, säger Raymond Wigg.

Miljöpartiet ser brister med de senaste årens landstingsstyre.
- Man når inte miljömålen. Kollektivtrafiken byggs inte ut tillräckligt snabbt utan istället satsar man på en ny motorväg. Det har blivit dyrare att åka buss och söka akut vård. Vårdval Stockholm är fortfarande orättvist, moderatledningen sparar på barnsjukvården och har misslyckats med sjukhusmaten, säger Raymond Wigg.

- Den gröna budgeten innehåller satsningar på kollektivtrafiken, folkhälsan och jämställdheten. Det behövs konkreta förändringar för en klimatsmart och hållbar storstadsregion. Stockholms läns invånare ska ha samma möjlighet att resa och få god hälsovård oavsett var man bor, säger Raymond Wigg.

Raymond Wigg, (MP) landstingsråd i opposition, 070-737 44 16
Elisabeth Richter, pressekreterare Miljöpartiets landstingskansli, 070-737 45 09

Gröna förslag för kollektivtrafiken och klimatet

• Miljöpartiet satsar i sin skuggbudget 666 miljoner kronor mer på kollektivtrafiken än den borgerliga majoriteten genom att omfördela trängselavgifter från väg till spår.
  • Resenärerna får 35 kronors enhetstaxa i hela länet, även på sjön. SL-taxor ska gälla på Waxholmsbåtarna - ett enda kollektivttrafikkort i länet.
  • Sänkt pris på månadskort till 650 kronor, höjd ungdomsålder till 22 år och månadsavbetalning för studenter.
  • Miljöpartiet vill sjösätta tre nya linjer för båtpendling från Ekerö, Värmdö och Solna till innerstan.
  • Påbörja byggandet av Spårväg Syd snarast. Utöka busstrafiken i väntan på att planerade spårlösningar står klara.
  • Nya klimatmål: Klimatneutralt landsting 2020, Klimatneutral Stockholmsregion 2030.

Gröna förslag för folkhälsan

• Hälso- och sjukvården får 678 miljoner kronor mer än med allianspartierna via en skattehöjning på 17 öre - en återgång till 2006 års nivå.
  • Miljöpartiet höjer inga patientavgifter, utan tar istället bort avgiften för barn på akuten som Moderaterna infört under mandatperioden.
  • För tredje året i rad föreslår Miljöpartiet ett Hälsoval istället för Vårdval Stockholm. 200 miljoner går till förebyggande arbete, hälsosamtal, psykoterapi och rehabilitering,
  • Sjukvårdspersonalen kompenseras med utlovade löneökningar i den gröna budgeten.
  • Hälsokök ala carte ska ersätta den kritiserade mikromaten på sjukhusen.
  • Nya mottagningar öppnas för vård av misshandlade kvinnor respektive män. Landstinget ska starta ett jämställdhetskansli och projekt med gender budgeting.
  • Rätt till sjukvård för papperslösa.