Foto: Fredrik Hjerling

Äldre måste få chans att umgås digitalt när de inte kan träffas

Från och med idag råder besöksförbud på landets äldreboende. Nu uppmanar Susanne Nordling (MP), ordförande för psykisk hälsa och psykiatri, i Region Stockholm, alla vård- och omsorgsgivare att skapa möjligheter till video- och telefonsamtal för sina boende och patienter.

-För deras livskvalitet och psykiska hälsa är det viktigt att vi nu gör allt vi kan för att bryta deras ofrivilliga ensamhet på nya sätt.

Regeringens beslut om besöksförbud på äldreboenden är ett livsviktigt beslut för att stoppa smittspridning. Samtidigt är det tufft för många som riskerar bli socialt avskurna från sina vänner och anhöriga.

-Jag vädjar nu till alla kommuner och vårdgivare att se till att äldre har möjlighet att hålla kontakten med sina anhöriga genom till exempel video- och telefonsamtal, säger Susanne Nordling (MP) politiskt ansvarig för psykiatrin och psykisk hälsa i Region Stockholm.

Den påtvingade isoleringen för äldre är nödvändig, och samtidigt måste samhället göra allt för att värna deras psykiska hälsa och sociala liv.

-De äldre betalar ett högt pris. Därför är det viktigt att vi gör allt för att bryta deras ofrivilliga ensamhet. Att bara få titta på varandra kan betyda mycket nu. Därför är det viktigt att så många boende som möjligt får den teknik och det stöd som behövs för att det ska vara möjligt, säger Susanne Nordling.

De senaste veckorna har vi sett prov på hur kreativa människor, inte bara äldre, är när det gäller att umgås utan att träffas. De digitala möjligheterna har slagit igenom på bred front.

-Det är fantastiskt. Finns möjligheten tror jag också näringslivet kan vara med och bidra. Det kan både handla om att skänka teknik och om att ge stöd för att de äldre ska kunna använda sin mobil, padda eller dator. Vi kan alla bidra här. Kampen mot corona kommer att vara ett maratonlopp och kommer att bli en allt större utmaning för vår psykiska hälsa. Vi måste orka mentalt och alla former av icke-fysiska sociala kontakter är viktigare än någonsin, säger Susanne Nordling (MP).