Johan Elmander med ”The Blue Bucket”.

Möbelkedjans satsning för haven: ”1,5 ton plast ska städas upp”

Totalt beräknas det finnas omkring 320 miljoner ton plast i haven. Kedjan Möbelmästarna vill nu skapa en förändring och har instiftat ett samarbete med den f.d. fotbollsspelaren Johan Elmander och den ideella organisationen The Perfect World Foundation. Samarbetet ska leda till en ökad medvetenhet om plastens negativa påverkan och till direkta åtgärder för att samla upp plast ur havet och längs kuster och stränder. Målet är att plocka upp 1,5 ton plast från svensk natur under 2021.

Varje år hamnar omkring 5–13 miljoner ton plast i världshaven och det beräknas finnas totalt uppemot 320 miljoner ton plast i haven, runt om i världen. Hela 80% av denna enorma mängd plastskräp härstammar från våra aktiviteter på land, och når haven via floder och kustlinjer. Forskare menar att om nedskräpningen fortsätter i samma takt så kommer det att finnas mer plast än fisk i havet år 2050. Enligt Möbelmästarnas VD, Dennis Andersson, måste vi alla ta vårt ansvar för att skapa förändring:

– Jag bor nära kust och natur och ser tydligt hur våra stränder förvandlas till en soptipp. Vi på Möbelmästarna kommer inte kunna lösa problemet med plast i havet. Men genom att öka medvetenheten hos våra kunder kring platsens negativa påverkan och genom att instifta samarbeten för att plocka upp den plast som redan hamnat i naturen så gör vi åtminstone något, menar Dennis Andersson.

För att göra skillnad har Möbelmästarna nu ingått ett samarbete med f.d. fotbollsspelaren Johan Elmander och den svenska ideella organisationen The Perfect World Foundation, som sedan 2010 arbetat med att rädda vilda djur och natur i kris. Organisationens kampanj för plastfria hav ”The Blue Bucket”, är ett initiativ där den ’Blå Spannen’ är en symbol för själva kampanjen vars syfte är att öka medvetenheten och engagemanget kring effekterna av de stora plastföroreningarna av världens hav, men spannen är också till för att plocka upp plastskräp i, längs våra kuster och ur havet.

Johan Elmander har också ett stort engagemang i frågan och är sedan tidigare ambassadör för The Perfect World Foundations havskampanj ”The Blue Bucket”.

För att öka medvetenheten har Möbelmästarna spelat in en informationsfilm där Dennis Andersson och Johan Elmander har ett samtal kring plast i havet och dess negativa påverkan. Och Dennis berättar även att för varje köp i någon av Möbelmästarnas 30 butiker eller via e-handeln så kommer The Perfect World Foundation åta sig att plocka upp en liter plast. Möbelmästarnas projekt går under namnet ”Städa havet med Möbelmästarna” och målet är att tillsammans med The Perfect World Foundation plocka upp minst 1,5 ton plast från svenska hav under 2021.

– Ett bättre projekt kunde vi inte tänka oss och vi vill nu uppmana alla att städa stränder är en social utomhusaktivitet, där vi tillsammans kan göra nytta och få en renare planet. Själv städar jag stränder från plast både med vänner, familj och kollegor, säger Dennis Andersson, Möbelmästarnas VD.

Men satsningen har även väckt frågor hos Möbelmästarna kring möbelbranschens egna miljöavtryck. Enligt Dennis är möbler ofta stora och en större mängd emballage krävs för att ge skydd under transporter. Emballaget är gjort i plast och Dennis saknar alternativa material som kan skydda möblerna.

– Med 30 butiker runt i om Sverige har vi inte det inflytande som krävs för att förändra en hel bransch. Men vi tror att vi kan inspirera våra branschkollegor till att arbeta ihop med oss för att utveckla möbelbranschens miljöarbete och ställa nya krav på fabriker om alternativa materialval. Vi hade exempelvis gärna sett alternativ till det emballage som används i vår bransch men till den dagen detta finns så kommer vi arbeta med att återvinna, ta ansvar och öka medvetenheten kring vad vi alla kan åstadkomma tillsammans, avslutar Dennis Andersson.

Ta reda på mer om The Blue Bucket: