Sten Nordin (M): Nu är Stockholms stads budget för 2014 antagen

Sten Nordin (M): Nu är Stockholms stads budget för 2014 antagen

Ikväll avslutades årets budgetfullmäktige i Stockholms stadshus med att finansborgarrådets förslag till budget för 2014 antogs.

– Det har varit en bra debatt där skiljelinjerna i Stockholmspolitikern tydliggjorts. Vilka som styr Stockholm efter valet nästa höst kommer göra stor skillnad i stockholmarnas vardag. Alliansen är överens om att genomföra stora satsningar på bostadsbyggande, skola och välfärd. Oppositionen å sin sida är bara överens om att höja alla stockholmarnas skatt, säger Sten Nordin (M), finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande.

Debatten handlade till stor del om Stockholms växtkraft.

– Nästa års budget präglas till stor del av det växande Stockholm. Eftersom Stockholm är en attraktiv stad dit många vill flytta måste vi svara upp med tydliga investeringar för framtiden. I nästa års budget satsar vi därför stort på bostadsbyggandet, skolan och äldreomsorgen, säger Sten Nordin (M), finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande.

Bostadssatsningen 40/20, som innebär att det ska byggas 140 000 bostäder till 2030 är en viktig del av budgeten.

– Vi bygger 40 000 fler bostäder fram till 2030 än vi tidigare hade planerat för. Detta är helt nödvändigt för att möta befolkningsökningen i Stockholms stad. Under de kommande fem åren ska vi dessutom markanvisa 20 000 små lägenheter vilket är mycket bra för Stockholms unga befolkning, säger Sten Nordin (M), finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande.

Presskontakt: Markus Jonsson, 076-12 29 201

Bifogat: Stockholms stads budget för 2014.