Sten Nordin (M): Gasklocka 1 söker folklig aktör med ekonomiskt sinnelag

Sten Nordin (M): Gasklocka 1 söker folklig aktör med ekonomiskt sinnelag

Finnes: Gasklocka i Norra Djurgårdsstaden.
Sökes: En aktör som vill bedriva verksamhet som ska vara öppen för allmänheten, ekonomisk hållbar och ligga i linje med den kulturella prägel gasverksområdet kommer att få.

En av Ferdinand Bobergs gasklockor i Norra Djurgårdsstaden ska göras om till internationell gästspelsscen. Men vad ska hända med gasklockan intill mätarhuset, är ännu inte klart. Stockholms stad söker nu en aktör som vill vara med och utveckla den mindre Gasklockan i Norra Djurgårdsstaden. Därför uppmanar staden intressenter att komma in med anbud för att få bedriva verksamhet i Gasklocka 1.

– Gasverksområdet blir stadsdelscentrum för Norra Djurgårdsstaden, med all den service de boende behöver, men också en destination och samlingsplats för handel, kultur och upplevelser. Nu går vi vidare och söker en aktör som vill bedriva verksamhet i den mindre Gasklockan. Kriterierna är att verksamheten ska vara öppen för allmänheten, ekonomisk hållbar och ligga i linje med den kulturella prägel gasverksområdet kommer att få, säger Sten Nordin (M), finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande Stockholms stad.

I stadens vision ska gasverksområdet vara en attraktion för alla stockholmare och en mötesplats för både nya och gamla Hjorthagsbor.

– Byggnaderna har ett högt kulturhistorisk värde och det är av yttersta vikt att hitta en verksamhet som passar in i Norra Djurgårdsstaden. Staden kommer att bedöma hur väl förslagen samspelar med den kulturscen som ska byggas i Gasklocka 2, säger Sten Nordin, finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande Stockholms stad.

Fakta: Ytterligare information om processen för att välja aktör och kriterier för deltagande i ansökningsförfarandet se bifogad fil.

Presskontakt: Markus Jonsson, 076-12 29 201