Regina Kevius (M): Nu startar planarbetet för restaurang och kockskola i Rinkeby

Byggnaden som föreslås byggas om. Foto: Stockholms Stadsmuseum

Stadsbyggnadsroteln

Stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius (M)

Idag beslutade stadsbyggnadsnämnden att starta planarbetet för fastigheten Holkkvarnen I, på Degerbygränd i Rinkeby. Fastigheten, som ägs av Familjebostäder, ska anpassas för en restaurang och kockskola som kan öppna under hösten 2015. Utvecklingen ingår i arbetet med att omvandla Rinkebystråket från bussgata till ett handels- och promenadstråk med inriktning mot matkultur.

– Sedan 1975 har ganska små förändringar gjorts i Rinkeby, men idag pågår flera utvecklingsprojekt. Restaurangen och kockskolan kommer att bli ett mycket positivt tillskott till omvandlingen av hela Rinkebystråket, säger stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius (M).

– Jag är väldigt glad över att förslaget även innehåller utbildningsplatser, det bidrar till ett blandat stadsliv. Dessutom är läget utmärkt, bara minuter från Rinkeby tunnelbanestation, säger stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius (M).

Fakta
Projektet gränsar i väst mot Rinkebystråket som, i enlighet med Vision Järva 2030, planeras att utvecklas till ett nytt och mångsidigt handelsstråk med många nya målpunkter och mötesplatser.

Planens syfte är att möjliggöra en restaurang och kockskola i byggnaden på Degerbygränd 2, där ett tiotal elever kan utbildas.

Bland aktörerna märks de kända krögarna F12-gruppens Melker Andersson och Sturehofs ägare PG Nilsson som tillsammans planerar en ny restaurang och en kockutbildning i Rinkeby.

Stockholms stads bostadsbolag Familjebostäder är den enskilt största fastighetsägaren i stadsdelen Rinkeby och har idag 1 245 lägenheter i sitt bestånd.

Restaurangen och kockskolan beräknas kunna stå klara hösten 2015.

Se även www.rinkebystraket.se

Sylvia Rezania  076-12 29 200