Regina Kevius (M): Idag togs spadtaget för 32 hyresrätter i Bagarmossen

Regina Kevius (M): Idag togs spadtaget för 32 hyresrätter i Bagarmossen

Gunilla Högbom, projektchef AFA Fastigheter, Regina Kevius (M), Stockholms stads stadsbyggnadsborgarråd, Bill Ögren, platschef Byggmästargruppen

Stadsbyggnadsroteln

Stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius (M)

Idag, måndag den 3 mars, togs det första spadtaget för 32 nya hyresrätter i Bagarmossen. Det innebär byggstart för ett nytt bostadshus i fyra våningar vid korsningen Emågatan – Stångåvägen. Bostäderna har ritats av Kirsh + Dereka och beräknas vara klara för inflyttning i mitten av 2015.

– Att bygga fler bostäder är en prioriterad fråga i alla stadsdelar. Människor efterfrågar bostäder nära kollektivtrafik och det är viktigt att vi fortsätter förtäta intill tunnelbanestationerna. Därför är jag glad över att spaden nu har satts i marken för 32 hyresrätter på gångavstånd från Bagarmossens
tunnelbanestation, säger stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius (M).

Byggherre: ByggVesta AB
Illustration: Kirsh + Dereka Arkitekter
Antal bostäder: 32
Lägenhetsstorlek: Ettor till treor från 36 kvm till 71 kvm
Upplåtelseform: Hyresrätter

Kollektivtrafik: 500 meter till tunnelbana. Vid Stångåvägen finns en busshållplats som trafikeras av linje 161 mellan Bagarmossen och Gröndal samt nattlinje 194 mellan Sergels torg och Bagarmossen.

Parkeringstal: 0,75 för bilar och 1,5 för cyklar

Kommersiell och offentlig service: Bagarmossens centrum ligger cirka 350 meter från planområdet. Bagarmossens skola, F-åk 9, och Brotorpsskolan, F-åk 5, ligger inom 500 meter från planområdet.

Dessutom finns en förskola i direkt anslutning till planområdet. Parkleken Brödkaveln ligger strax väster om planområdet. Direkt österut ligger Nackareservatet med motionsspår, idrottsanläggningar, bad och golf.

Sylvia Rezania, 076-12 29 200