Regina Kevius (M): 440 nya bostäder i Årstadal

Regina Kevius (M): 440 nya bostäder i Årstadal

Bebyggelsen i det inre kvarteret. Vy från torget mellan skolan och kvarteret Backen.
Illustration:
AIX Arkitekter

Stadsbyggnadsroteln
Stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius

På torsdag den 12 december väntas stadsbyggnadsnämnden anta detaljplanen för fastigheten Sjövik 5 i Årstadal, Liljeholmen. Detaljplanen gör det möjligt för JM och Fastighets AB Sången att bygga tre kvarter med 440 nya lägenheter och lokaler i bottenplan samt en förskola. I befintliga hus byggs även en ny skola.

– Vi har ett viktigt ansvar att hålla en hög takt i bostadsbyggandet och samtidigt planera stadsdelar som innehåller det som människor efterfrågar. Därför är jag glad att detaljplanen utöver nya bostäder även innehåller skola, förskolor samt livsmedelsbutik, caféer och restauranger, säger stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius (M).

– I Liljeholmen-Årstadal omvandlas ett industriområde till en blandad stadsdel. De som flyttar in kommer att känna att de har nära till allt, närheten till Mälaren, sjön Trekanten, Vinterviken och till innerstaden, säger stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius (M).

Byggherre: JM och Fastighets AB Sången

Antal bostäder:

Upplåtelseform:
Bostadsrätter

Arkitektbyrå:
SWECO Architects och AIX Arkitekter

Avstånd till kollektivtrafik:
Området trafikeras av buss 160 (Gullmarsplan-Årstaberg-Liljeholmen) och av tvärbanan. Det är 500 meter till tunnelbanans röda linje och ett stort antal ytterligare busslinjer vid Liljeholmens centrum.

Parkeringstal:
0,7 för bilar och 2,0 för cyklar

Service:
Närservice i form av livsmedelsbutik, caféer och restauranger. Vid Liljeholmstorget, cirka 500 meter från de nya bostäderna, finns en galleria med ett stort antal butiker. Vårdcentral och närakut finns i Liljeholmens centrum.

Förslaget omfattar cirka 440 lägenheter, främst tvåor, treor och fyror. Utöver bostäder ingår 2-3 förskolor med mellan 4 och 8 avdelningar vardera, ett mindre antal lokaler samt möjlighet till en skola med upp till 900 elever.

Gamla Sjöviksbacken byggs om för att skapa en gatumiljö med säkra skolvägar både till den nya och till den befintliga skolan. Utmed nya Sjöviksbacken anläggs ett mindre torg som vetter mot söder.

Läs ärendet i sin helhet som ett pdf-dokument (1178 kB)
Bifogat finns också bilder.
Bild 1: Vy från Sjöviksbacken, Sjövik 5, AIX Arkitekter (54 kB)
Bild 2: Kvarteret Backen, söderfasaden, Sjövik 5, SWECO Architects (79 kB)
Bild 3: Kvarteret Backen, Sjövik 5, SWECO Architects (67 kB)

Sylvia Rezania 076-12 29 200