Nordin (M)/ Larsson (M): Nu satsar vi 65 miljoner på jobb och sociala insatser i ytterstaden

Under 2014 tilldelas åtta stadsdelsnämnder i Stockholms stad 65 miljoner kronor. Pengarna är öronmärkta för jobbsatsningar och sociala insatser i ytterstaden.

– Det är mycket glädjande att vi i år fortsätter att höja anslagen till feriejobb. I år med fem miljoner kronor jämfört med förra året. På så sätt kan stadsdelsnämnderna erbjuda ännu fler feriejobb än tidigare. Detta skapar lugn och ro på loven och erbjuder en första kontakt med arbetsmarknaden för många ungdomar, säger Sten Nordin (M), finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande Stockholms stad.

– I årets avstämningsärende fortsätter vi med breda sociala satsningar i ytterstaden. Bland annat kommer lovaktiviteterna i Järva, riktat till barn och unga som inte har möjlighet att åka på semester, att tilldelas ytterligare medel. Det framgångsrika arbetet med sociala insatsgrupper får också bättre möjlighet att kunna utvecklas och utvidgas till att nå fler ungdomar och unga vuxna. säger Joakim Larsson (M), ytterstadsborgarråd.

Fakta

• Staden gör en stor satsning på ytterstaden i Avstämningsärendet 2014 om sammanlagt ca 65 miljoner kronor. En stor del av pengarna är avsatta för feriearbete – ca 40 mkr. De specifika projekten i satsningen har en stor bredd. Allt från Projekt för städning och lov-aktiviteter till mer klassiska sociala insatser som Medborgarvärdar och sociala insatsgrupper.
  • Åtta stadsdelsnämnder och tre facknämnder erhåller medel. Dessa är: Spånga–Tensta, Rinkeby–Kista, Hässelby–Vällingby, Enskede–Årsta–Vantör, Farsta, Skärholmen, Skarpnäck, Hägersten–Liljeholmen, Idrottsnämnden, Utbildningsnämnden och Arbetsmarknadsnämnden.

Presskontakt: Markus Jonsson, 076-12 29 201