Hamilton: (S)ommarjobbsgarantin lovar runt och håller tunt

Hamilton: (S)ommarjobbsgarantin lovar runt och håller tunt

Trafik- och arbetsmarknadsroteln, Stockholms stad

Arbetsmarknadsborgarråd Ulla Hamilton (M)

I Socialdemokraternas skuggbudget för Stockholms stad presenteras en sommarjobbsgaranti - alla unga som önskar ska erbjudas ett sommarjobb i stadens verksamheter. Det låter fint, men minst 85 mnkr saknas för att finansiera löftet. Samtidigt är 88% av årets sommarjobbare nöjda med sina arbetsuppgifter, visar en ny utvärdering. Alliansens satsning på meningsfulla sommarjobb ger resultat.

– Det är oerhört förvånande att socialdemokraterna utlovar en sommarjobbsgaranti till alla unga som önskar ett jobb utan att ha det finansierat. De ägnar sig åt att vilseleda  Stockholms unga, säger Ulla Hamilton (M), arbetsmarknadsborgarråd i Stockholms stad.

­­Sommaren 2013 fick rekordmånga unga stockholmare chansen att sommarjobba inom stadens förvaltningar och bolag. Lika viktigt ambition som att öka antal sommarjobb har varit att säkerställa god kvalitet och meningsfulla arbetsuppgifter för ungdomarna.

- Det minst lika viktigt att kunna garantera ungdomar en vettig sommarsysselsättning. Vi har slagit rekord år efter år i antal erbjudna sommarjobb och dessutom är de unga mer nöjda än någonsin i efterhand, säger Ulla Hamilton (M), arbetsmarknadsborgarråd i Stockholms stad.

– I årets utvärdering där ungdomarna själva får tycka till om hur det var att sommarjobba anger hela 88 procent att de var nöjda med sina arbetsuppgifter. Det är mycket glädjande resultat och visar att vi är på rätt väg, säger Ulla Hamilton (M), arbetsmarknadsborgarråd i Stockholms stad.

Nyckeltal från utvärderingen av sommarjobben 2013 -  Mycket nöjda sommarjobbare

·  2013 ansökte 11031 ungdomar om sommarjobb i stadens förvaltningar

·  Antalet ungdomar i den primära målgruppen, 16-18 år, var 8578.

·  Totalt fick 5346 ungdomar sommarjobb. Merparten var inom målgruppen.

·  97 % upplevde att det var enkelt att ansöka om sommarjobb via webben

·  88 % trivdes med sina arbetsuppgifter

·  93% ansåg att de blev väl omhändertagna på sin arbetsplats.

Ta del av hela undersökningen i bifogad fil.

Socialdemokraternas sommarjobbssatsning – så här har vi räknat

·  Sommaren 2013 fick rekordmånga unga stockholmare chansen att sommarjobba inom stadens förvaltningar och bolag. Lönekostnaderna uppgick då till 49,6 mnkr.

·  Inför sommaren 2014 beräknas antalet unga 16 – 20 år uppgå till 42 787 stycken.

·  Om en lika stor andel av ungdomarna ansöker om sommarjobb 2014 som i år beräknas lönekostnaderna till 152,6 mnkr.

·  Enligt skuggbudgeten är (S) enbart villiga att skjuta till 18 mnkr, vilket innebär att 85 mnkr saknas givet antagandet att lika många söker som i år.

·  Om alla unga i målgruppen söker sommarjobb landar lönekostnaden på ca 424 mnkr.

Vänsterpartiet vill höja skatten fyra gånger mer än (S) och kan därför skjuta till 35 mnkr till sommarjobbsgarantin. Fortfarande saknas 68 mnkr.

Förvaltningens beräkningar av lönekostnader och räkneexempel: http://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1724185&rt=0&t

Bifogas: Graf över erbjudna sommarjobb per år, under S respektive Alliansstyre

Presskontakt för Ulla Hamilton (M): Tobias Nässén, tel 076-122 92 02