Hamilton (M): Sergels torg får sommarlyft

Hamilton (M): Sergels torg får sommarlyft

Trafik- och arbetsmarknadsroteln, Stockholms stad

Trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M)

Idag invigde trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M) den nya sommarmöbleringen för Sergels torg, i syfte att öka attraktiviteten och tryggheten i området. Stockholmsgula parkbänkar och lådor med växter och träd har placerats ut på Sergels torg, Soltorget och Beridarebanan. Fastighetsägarna längs Sergelgatan deltar också i utsmyckningen genom ny möblering på gatan.

- Stockholmare och besökare ska känna sig välkomna på Citys mest besökta plats. Genom färgglad möblering och växter kommer vi ett steg närmare ett Sergels torg som en trivsam plats där människor vill mötas och stanna upp, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholm stad.

I samband med tätskiktsrenoveringen som påbörjas i oktober 2014 tas även ett gestaltningsprogram fram för att göra platsen än mer attraktiv. Fontänen och dess ikoniska obelisk kommer också att renoveras. Under byggtiden kommer Stockholms stad att föra en tät dialog med stockholmarna, fastighetsägare och näringsidkare för att hålla miljön öppen och tillgänglig.

- Med över 120 000 personer som jobbar i City är det också stadens största företagsområde. Området kring Sergels torg är en viktig del av den offentliga miljön i City och ofta en av de första platserna som besökare ser då Visitors Center numera är lokaliserat till Sergels torg. Genom ett nytt tätskikt, ny fontän och ett nytt gestaltningsprogram tar vi ett helhetsgrepp kring Sergels torg. Stockholmarna måste ha ett offentligt vardagsrum som både är trygg och attraktivt, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Fakta:
Stockholms stads trafikkontor har vidtagit åtgärder för att öka attraktiviteten vid Sergels torg genom ny möblering i området. - Soltorget:16 parksoffor och 6 trädlådor med träd. - Sergels torg: 7 triangelbänkar som ställs på plattan och 9 trädlådor med träd som ställs på den temporära gångvägen ”ovan” plattan”. - Beridarebanan: 3 trädlådor med träd och 6 mindre sittbänkar. - Brunkebergstorg: Sedan förra året finns också 20 parksoffor som placeras på torget.

Ny möbler kommer även att finnas längs Sergelgatan, som bekostas av fastighetsägarna, med 45 gula parksoffor och 11 gula trädlådor med träd.

En tätskiktsrenovering runt Sergels torg startas den 1 oktober 2014 och fram till dess har en planeringsfas inletts.

Under byggtiden kommer staden att i nära dialog med stockholmarna, fastighetsägare och näringsidkare att satsa på att hålla miljön runt Sergelgången och Sergels torg attraktiv, öppen och tillgänglig. Den så kallade enprocentregeln anger att en procent av den samlade kostnaden vid offentligt finansierad ny-, om- och tillbyggnad ska avsättas för konstnärlig gestaltning. Staden avser att använda detta utrymme på ett smart och kreativt sätt för att förhöja och förbättra miljön på Sergels torg genom konstnärlig gestaltning.

Stockholms stads trafikkontor har påbörjat ett gestaltningsprogram för hela gaturummet med möblering, ytskikt och placering av träd. Gestaltningsprogrammet sker i samråd med Skönhetsrådet.

Renovering av fontänen och obelisken vid Sergels torg pågår. Fontänen beräknas fungera delvis i augusti och vara i full drift under hösten.

Bilder bifogas. (Foto: Mikael Sjöberg)

Presskontakt för Ulla Hamilton (M): Tobias Nässén, tel. 076-122 92 02