Hamilton (M): Lyckat försök med Gröna Påsen genererade 100 ton biogas

Hamilton (M): Lyckat försök med Gröna Påsen genererade 100 ton biogas

Trafik- och arbetsmarknadsroteln, Stockholms stad

Trafikborgarråd Ulla Hamilton (M)

Stadens gröna påsen-försök har gett mycket goda resultat. Hela 84 procent av de 2 800 hushållen som omfattades av försöket har bidragit till att 100 ton matavfall har samlats in och omvandlats till biogas. Med den mängden biogas skulle en personbil kunna köra 3 varv runt ekvatorn.

- Det är fantastiskt roligt att så många av de tillfrågade hushållen valt att delta i försöket med optisk matavfallsinsamling. Stockholmarna vill bidra till en bättre miljö och det här visar att vårt mål om att samla in 50 procent av stockholmarnas avfall till 2018 är möjligt att nå med stockholmarnas hjälp, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad.

I dagarna kommer att tackkort att skickas ut till alla som deltagit i försöket, som även får möjlighet att fortsätta sortera ut sitt matavfall med hjälp av den gröna påsen. Nästa steg är att ytterligare 1000-3000 nya hushåll får möjlighet att delta i gröna påsen-försöket.

- Det ska vara enkelt att göra rätt och vara miljövän i Stockholm. Försöket visar att optisk sortering är en av flera framgångsrika metoder som vi kan använda för att uppnå målet om 50 procent matavfallsinsamling, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Fakta:

År 2018 ska 50 procent av stockholmarnas matavfall samlas in och behandlas för biologisk behandling.

Vad innebär försöket?

Gröna Påsen-försöket innebär att matavfallet läggs i en grön påse, som sedan slängs i samma behållare eller nedkast som övrigt avfall. Den sorteras sedan ut optiskt på sopsorteringsanläggning för att matavfallet sedan ska kunna rötas och bli till biogas och biogödsel.

Under 2013 utförde Stockholms stad ett försök med gröna påsen där trafikkontoret samt bostadsbolagen Stockholmshem och Familjebostäder samarbetade.

Cirka 2 800 hushåll tillfrågades om de ville delta i försöket. Hushållen fick sina startpaket under februari 2013 och försöket avslutades i november, då även en slutenkät gick ut till de boende.

Av de 2 800 boende har 84 procent deltagit (71 procent regelbundet och 13 procent mindre regelbundet)

Under 2013 har försöket givit cirka 100 ton matavfall som kunnat omvandlas till biogas. Med den mängden biogas skulle en vanlig personbil kunna köra 3 varv runt ekvatorn.

En rapportskrivning pågår där resultaten från försöket sammanställs. Rapporten ska överlämnas till trafik- och renhållningsnämnden den 20 mars 2014.

Vad händer efter försöket?

De som har varit med i försöket kommer att få fortsätta sortera ut sitt matavall med hjälp av gröna
påsen.

Till en början kommer ytterligare mellan 1000 – 3000 hushåll som bor i något av de tre kommunala
fastighetsbolagen Familjebostäder, Stockholmshem eller Svenska bostäder att kunna lägga sina matrester i en grön platspåse.

Varför testas optisk sortering av matavfall?

Stockholm ska samla in 50% av matavfallet till 2018, och för att uppnå det målet kommer flera olika
metoder att krävas. Försöket visar att optisk sortering i framtiden ska ingå som ett av flera system för matavfallsinsamling.

Idag används separata matavfallskärl och papperspåsar som ger hög kvalitet på matavfallet. Den lösningen kan dock inte användas i alla fastigheter då det inte alltid finns utrymme för olika kärl
eller inte är bra utifrån arbetsmiljö. Då kan optisk sortering vara ett alternativ.

Bifogas

Det vykort som i dagarna kommer skickas ut till hushållen som deltog i försöket samt affischer som kommer sättas upp i berörda bostadshus.

Presskontakt för Ulla Hamilton (M), Tobias Nässén, tel. 076-122 92 02