Hamilton (M): Bonsaitallar planteras vid Bysistorget

Hamilton (M): Bonsaitallar planteras vid Bysistorget

Trafik- och arbetsmarknadsroteln, Stockholms stad

Trafikborgarråd Ulla Hamilton (M)

Under tisdagen deltog trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M) vid planteringen av 15 formbeskurna tallar i bonsaiform på Bysistorget på Södermalm. Det magnetiska utseendet på tallarna ska öka platsens attraktivitet och göra torget lätt att identifiera.

- Stockholmarna vill ha en grön och snygg stad och det är glädjande att vi får in ett helt nytt inslag i stadsmiljön genom planteringen av dessa unika bonsaitallar, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Bonsaitallarna får sin form genom att de beskärs under cirka 10-15 år på plantskolan och träden är gröna året om. Utöver de nya planteringarna av bonsaitallar kommer upp till ett 80-tal olika arter av perenner att planteras på Bysistorget. Mellan april och december ska alltid någon/några av arter av perennerna blomma. Detta blir ett tillskott till de 215 spännande Ginkgo Biloba-träd som planteras på Hornsgatan.

- Med dessa nyplanteringar kan vi få ett grönskande Stockholm under större delen av året, vilket är något som jag tror kommer uppskattas av alla stockholmare, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Fakta:
Efter de hårda vintrarna 2010-2013 i Stockholm skadades idegranarna i planteringarna samtidigt som råttor hade gått hårt åt planteringarna på vissa ställen, därför togs beslut om en upprustning av planteringarna.

De nya planteringarna ansluter till det tidigare utförandet med bland annat 15 st. formbeskurna tallar i Bonsaiform (Pinus sylvestris).

Tallarna får sin form genom att de beskärs under ca 10-15 år på plantskolan och träden (skotten) beskärs på försommaren. Träden är gröna året om.

Nära 900 perenner av 80-tal olika arter ska också planteras. Ett antal av perennerna ska alltid blomma mellan april-december. Några exempel är vallmo, salvia, höstanemoner, färgkulla, kaukasisk förgätmigej och präriegräs.

Materialet i de nya växtbäddarna har ett undre lager av grov pimpsten för att motverka att råttorna bygger bon och gångar i planteringarna.

Bakgrund:

2004 skapades den nuvarande utformningen och platsen fick sitt namn. Bysis blev direkt den ny mötesplats som staden hade förhoppningar om att skapa under planeringsarbetet som skedde i nära samarbete med företagare och boende. Restauranger, caféer har utvecklat sina uteserveringar och torget har fått en kontinental prägel där trafik och besökare kan samsas.

I de fantastiska perennplanteringarna som planterades 2004 användes en ny typ av jord där trafikkontoret för första gången provade lavasten i jordblandningen för att få en långsiktigt hållbar struktur på planteringsjorden. Effekten av den nya blandningen blev över all förväntan och perennerna i planteringarna har utvecklades till en av de frodigaste, blomrikaste planteringarna i Stockholms offentliga rum. Antalet arter i planteringen uppgick till ett 70 tal olika arter av perenner. Målet var att skapa planteringar som kunde erbjuda något året runt och som under växtsäsongen dagligen ge en möjlighet att upptäcka något nytt i rabatterna.

Bifogas: Foton från planteringen (foto: Lennart Johansson, Stockholms stad)

Presskontakt för Ulla Hamilton (M): Tobias Nässén, tel. 076-122 92 02