Hamilton (M): Alliansen satsar på ännu fler vägar till nya jobb

Hamilton (M): Alliansen satsar på ännu fler vägar till nya jobb

Trafik- och arbetsmarknadsroteln, Stockholms stad

Trafik- och arbetsmarknadsborgarråd Ulla Hamilton (M)

Idag debatteras satsningarna inom arbetsmarknadsområdet i Stockholms stads kommunfullmäktige. Arbetsmarknadsborgarrådet Ulla Hamilton (M) konstaterar i sitt inledningsanförande att Stockholm har en stark position: sysselsättningsgraden är högst i landet, ungdomsarbetslösheten i regionen är lägst sedan mätningarna startade och Stockholm ligger i topp när det gäller antal nystartade företag i förhållande till befolkningen.

Men bra kan bli bättre. I Alliansens budgetförslag för 2014 satsas totalt 75 mnkr på fler vägar till jobb, varav 30 mnkr går direkt till Stockholms unga.

– Vår målsättning är att alla unga stockholmare ska ha en meningsfull sysselsättning och inte låsas fast i tidigt utanförskap. Tidiga insatser från dag ett som är anpassade till den enskilde är grunden i ett framgångsrikt arbete, säger Ulla Hamilton(M), arbetsmarknadsborgarråd i Stockholms stad.

En viktig del är också att säkerställa kvaliteten inom stadens vuxenutbildning och sfi, svenska för invandrare.

– Kompetenta och engagerade lärare betyder mycket för att de studerande ska nå goda studieresultat och i förlängningen – få ett jobb. Därför är jag extra glad att vi i vår budget satsar över 17 mnkr på högre lärarlöner, säger Ulla Hamilton (M), arbetsmarknadsborgarråd i Stockholms stad.

Länk till Ulla Hamiltons inledningsanförande bifogas nedan och anförandet bifogas också i pdf.

Satsningar på fler vägar till jobb – ett urval

Satsningar på stadens unga – 28,8 mnkr

Större målgrupp – vi vill nå fler unga, 15 mnkr

Målgruppen för stadens uppsökande verksamhet utökas att gälla unga upp till 25 år, och stadens insatser breddas för att gälla även denna grupp. Denna målgrupp har tidigare bara hanterats av Arbetsförmedlingen.

Tidiga insatser för unga som varken studerar eller arbetar, 9 mnkr
Staden fortsätter kraftsamla inom uppföljningsansvaret 16-19 åringar, som omfattar unga som varken studerar eller arbetar.

Implementering av framgångsrika ungdomsprojekt, 4,8 mnkr I projekten Merit och Filur har metoder utvecklats för att stärka ungas självkänsla, lära sig följa rutiner och mogna med mycket goda resultat.

Integration – 23,8 mnkr

Särskilda insatser för kvinnor utanför arbetsmarknaden, 5 mnkrUtrikes födda kvinnor har svårt att komma in på arbetsmarknaden. Därför satsar Alliansen på ökade arbetsmarknadsinsatser som uppsökande verksamhet.

Satsning på lärarlöner inom SFI och vuxenutbildningen, 17,8 mnkr

Kompetenta och engagerade lärare är avgörande för elevernas utveckling. Därför satsar Alliansen på bättre lärarlöner inom komvux och SFI.

Fadderverksamhet för nyanlända, 1 mnkr

Frivilligorganisationer arbetar på ett mycket bra sätt med att underlätta nyanländas integration i samhället. Staden investerar 1 miljon kr för att öka kontaktytorna mellan de som berörs.

Presskontakt för Ulla Hamilton (M): Tobias Nässén, tel. 076-122 92 02