Hur Scania förnyade ledarskapsträningen

Att i samma process öka effektiviteten och lärandet är en svår kombination. Traditionell klassrumsundervisning lämnar ofta deltagaren med en svår uppgift efteråt, att börja tillämpa sina nyvunna kunskaper på arbetsplatsen kan lätt kännas oöverstigligt.

Vi vet att beteenden utvecklas steg för steg, det är få som efter en utbildning ändrar sitt beteende till 100 procent och förväntar sig perfekta resultat. Mot bakgrund av detta; hur underlättar du då för deltagaren att återvända till arbetsplatsen helt redo att använda sina nyvunna kunskaper?

Begreppet lärtransfer handlar om lärande som ger effekt, alltså att se till att de kunskaper du fått på utbildningen används i praktiken på din arbetsplats. Mycket handlar om chefsinvolvering, när varje deltagare engagerar sin chef i utbildningen blir processen att ändra ditt beteende mycket enklare efter avslutad kurs.

Scania är ett lysande exempel på hur lärtransfer tillämpades på ett sätt som gav direkt gensvar i organisationen.

I Scanias fall fick Mindset uppdraget att gå in i ett redan befintligt utbildningsprogram för att stötta och effektivisera utbildningsinsatsen. Genom att öka chefsinvolveringen och använda Mindsets programstöd Promote® så minskades tidsåtgången vad gäller antal utbildningsdagar med 25 procent, det gick att mäta kvaliteten och det visade sig att deltagarna blev mer engagerade i sin egen utveckling på jobbet.

Konkret innebar det att sex utbildningsdagar blev fyra och en halv vilket innebar att cheferna var borta kortare tid från jobbet vilket i sin tur ökade effektiviteten. I Promote® fick deltagarna uppföljningsuppgifter och stöd. Effekten uppmättes till 85 procents lärtransfer vilket innebär att en stor majoritet av cheferna faktiskt tillämpade det de hade lärt sig under kursdagarna, samtliga uppbackade av sin engagerade chef som under hela processen varit involverad i utvecklingen och lärandet.

Mindset är experter på träning som ger effekt – Scania är bara ett av många exempel på detta. Vill du också förbättra ditt utbildningsprogram? Eller kanske skapa ett nytt? Välkommen till oss.