Tre tips innan du loggar ut!

För några veckor sedan fick jag möjlighet att ge råd till tidningen Chefs läsare, så de ska slippa hantera surdegar (eller sluta prokrastinera, som det också heter).

Några av råden passar även bra så här inför semestern.

För det första. Innan du börjar tänka höst och jobb; släpp den tanken! Det bästa du kan göra för jobbet är att inte tänka på jobbet några veckor.

Sedan funderar du själv eller ni tillsammans vad du/ni vill känna och uppleva på semestern. Alltså, precis som när du leder dig själv eller andra; sätt ett mål. Sen kan du/ni fundera på var ni åker eller vad ni ska göra. D.v.s. hur du/ni ska nå målet. I hängmattan hemma eller målandes huset, eller kanske åka till Karibien. Inte vet jag, men du vet ju var och hur du mår som bäst.

Det är lättare att svara på frågan om semestern var bra om man vet vad som är bra, eller hur? Skriv ner målet.

Om du möjligen ska fundera på någonting under din semester, spendera några minuter när du mår som bäst, med att tänka på hur du vill ha det i livet.  Vem du vill vara. Jobbmässigt, privat, men även mentalt. Hur vill du må? Skriv ner de tankarna. Kanske betyder det förändring i någon riktning. Men det kan även innebära att du kommer fram till att du vill ha det precis som idag. Skriv ner även det. För då kanske du behöver göra saker för att få behålla det.

Kanske kommer du fram till att behöver utveckla dig. Ja då vet du var du ska vända dig.

Ha nu en finfin sommar, för det tänker vi på Mindset ha.

Vänliga hälsningar

Henrik Sandqvist

--------------------------------------

Tre praktiska saker innan du loggar ut.

1 Delegera. Ha en ordentlig genomgång med den personal som jobbar. Briefa om "allt" så de kan agera utan att kontakta och "störa" dig. De växer och du får vila. Vinn-vinn.

2 Ta tag i den där jobbiga pucken, du vet vilken, innan semestern.

Då slipper du ha det orosmolnet hängande över dig hela sommaren. Då går du starkare på semester.

3 Sätt Outlook och mobilen på Out of Office. Gör det gärna med några trevliga rader. T.ex. "Hej, och tack för ditt mail. Jag laddar batterierna på en kobbe i skärgården. Dit inga radiovågor når men väl svallvågor från fiskebåtar når. Det gör att jag inte kan svara på mail. Är det brådskande så kontakta min kollega N.N. Jag är tillbaka den 14:e augusti då tycker jag vi ses. Ha en fin sommar"

Och du, läs inte mail varje dag. Våga. Kan du inte hålla dig så boka en jobbtid.

Bonustips

Lever du i en relation? Boka en kick-off en helg i augusti. Då går ni igenom hur ni vill ha det med varandra 2014-2015.