Friggs D-vitamin ger den rekommenderade dagsdosen

Friggs D-vitamin ger den rekommenderade dagsdosen

Lagom till att dagarna blivit märkbart kortare presenteras nu nya nordiska näringsrekommendationer med bl a nya råd för intag av D-vitamin. Rekommendationerna höjs för barn över 2 år, för vuxna och för äldre över 75 år.

De Nordiska Näringsrekommendationerna (NNR) innehåller rekommendationer om hur vi bör äta för att må bra – vilka näringsämnen som just människor i Norden behöver i olika faser av livet. För första gången överför Livsmedelverket råden direkt till de svenska rekommendationerna.

Livsmedelsverket höjer den rekommenderade dagsdosen av vitamin D för vuxna från 7,5 µg till 10 µg. För personer över 75 år höjs den rekommenderade dosen från 10 µg till 20 µg.

Friggs D-vitamin innehåller 10 µg vitamin och ligger därmed helt i linje med Livsmedelverkets rekommendationer. En tablett per dag ger den rekommenderade dagsdosen för vuxna. För personer över 75 år gäller två tabletter per dag.

Vi har väntat länge på att översynen av de Nordiska Näringsdeklarationerna skulle bli klar. De är viktiga för oss eftersom de påverkar hur vi designar innehållet i våra produkter, säger Emelie Grönsterwall på Midsona Sveriges kvalitetsavdelning. En höjning av den rekommenderade dagsdosen för D-vitamin var väntat. Så vi behöver inte anpassa innehållet i produkten till de nya rekommendationerna. Däremot kan vi nu rekommendera personer över 75 år att ta två tabletter dagligen.

Friggs D-vitamin är tuggtabletter med frisk citronsmak. De säljs i burkar med 100 tabletter och finns i din livsmedelbutik.