Bild: Potentiellt översvämmade ytor på Vikbolandet

Utveckling av analysverktyg för naturolyckor

På Metria pågår just nu en genomförbarhetsstudie där vi vill utforska möjligheterna att skapa en tjänst som gör det lätt att titta på analyser av ytor som påverkats av naturolyckor.

Med hjälp av data från olika satelliter kommer vi att identifiera ytor som påverkats av naturolyckor. Vi ska också undersöka hur denna information kan förmedlas på ett lättbegripligt sätt. Potentiella användare kommer att vara med i dialogen så att vi får en god förståelse för deras behov och hur vi på ett bra sätt kan kommunicera analyser som kan användas för till exempel kommunikation och rapportering av olika användare som till exempel kommuner, länsstyrelser eller media. Länsstyrelsen i Dalarna deltar i projektet som behovsägare. De har behov av att kartera, rapportera och kommunicera krisvaliderade data och har erfarenhet av både översvämning och skogsbrand.

Planen är att göra en testmodell för hela kedjan från inhämtning, analys, visualisering och utbildning till kommunikation av resultat samt affärsmodell/finansiering.

Projektet går under namnet RIVAL, Verktyg för Riskvalidering, och det finansieras till stor del av Rymdstyrelsen.