Metria bidrar till Sveriges beredskap inför översvämningar

Metria bidrar till Sveriges beredskap inför översvämningar

Efter den senaste tidens kraftiga översvämningar i centrala och östra Europa har översvämningsriskerna i Sverige fått stor uppmärksamhet. Metria har lång erfarenhet av att arbeta med kartläggningar och analyser kopplade till översvämningar och erbjuder kritisk information och verktyg som hjälper myndigheter, kommuner och fastighetsägare att förutse översvämningsrisker. Med hotkartor, bluespot-analyser och den nya tjänsten Metria Klimatindex Fastighet bidrar Metria till Sveriges beredskap inför översvämningar.

Hotkartor för bättre översvämningsberedskap

Metria har levererat översvämningsanalyser som används i Översvämningsportalen som tillhandahålls av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). Dessa så kallade hotkartor visar områden nära vatten som riskerar att översvämmas vid stigande vattennivåer, med information om utbredning, djup och vattenhastighet vid en översvämning. Hotkartorna omfattar tre olika översvämningsscenarier 100- och 200-årsflöden samt det beräknade högsta flödet, även kallat 10 000-årsflödet.

Denna information visar hur en eventuell översvämning skulle påverka specifika områden och används för samhällsplanering och åtgärdsplaner för klimatanpassning.

Blue spots: Identifierar riskområden vid skyfall

Metria har även tagit fram så kallade "blue spots" genom en analys som identifierar låglänta områden med ökad risk för vattenansamling vid kraftiga skyfall. Dessa områden kan snabbt översvämmas vid intensiva regn med skador på både byggnader och infrastruktur som följd. Just nu uppdaterar vi vår bluespot-analys, vilket gör att vi inom kort kan erbjuda mer detaljerade riskanalyser avseende skyfall.

Bluespotkartläggning Mantorp

Bluespot-kartläggning över Mantorp i Östergötland. Mörkblå områden är Bluespots, ljusblå är vattendrag och sjöar. Under vår och sommar har området drabbats av översvämningar på grund av skyfall.

Metria Klimatindex Fastighet: En översikt av klimatrisker

Metria erbjuder även tjänsten Metria Klimatindex Fastighet – en nationell databas som ger en överblick över identifierade klimatrisker, inklusive olika typer av översvämningsrisker. I databasen finns bland annat information om:

• Havsnivåhöjningar längs den svenska kusten
  • Översvämningsrisker kopplade till vattendrag
  • Risk för vattenansamling vid skyfall (blue spots)

Tjänsten gör det möjligt att snabbt bedöma riskerna för enskilda fastigheter och även jämföra riskerna i större fastighetsbestånd. Fastighetsägare och kommuner kan därigenom förutse vilka byggnader som är mest utsatta och ta fram åtgärdsplaner för att skydda dem mot framtida översvämningar.

Innovativ användning av satellitdata för översvämningsanalys

Metria utforskar också innovativa metoder för att förbättra översvämningskartläggning. Genom att använda radardata från satelliter kan vi snabbt kartlägga översvämmad mark och skapa en ögonblicksbild av det drabbade området. Satellitbilderna kan även användas för att fastställa hur länge en yta har stått under vatten, något som kan vara avgörande för att bedöma skador och planera åtgärder.

Denna teknik vidareutvecklas just nu som en del av ett analysverktyg för naturolyckor med finansiering från Rymdstyrelsen. Vi ser stor potential i att använda satellitdata för att ytterligare stärka den svenska översvämningsberedskapen.

Sentinel-1 radarbild Mantorp februari 2024