Vad är egentligen Neuroledarskap och vad ska vi med det till?

I min roll som coach, där jag ofta träffar mellanchefer som dignar under en börda som skulle vara en utmaning för en tyngdlyftare att balansera, har jag noterat en delikat utmaning. Jag hjälper dessa personer att hantera sin vardag genom lära dem att använda sin hjärna och sina resurser smartare. De gör kloka insikter och upplever en ökad produktivitet kombinerat med minskad stress. Det känns många gånger helt fantastiskt att bidra med små, relativt enkla, saker som gör stor skillnad.
   Men, det finns ett MEN. Deras chefer. De som inte förstår det kloka i att jobba med i stället för mot hjärnan. De som inte förstår att det är tidseffektivt att då och då stänga av mobilen för att verkligen fokusera på en krävande uppgift, till exempel att skriva den där riktigt lockande offerten med de nya smarta lösningarna till den nya viktiga kunden.
   Det går ungefär dubbelt så fort att göra en krävande uppgift fokuserat jämfört med att splittra sin uppmärksamhet. Dessutom vågar jag påstå att det ofta blir dubbelt så bra. Hjärnan är excellent när den får jobba med riktad uppmärksamhet. Då får den tillgång till all sin kunskap och kan komma på kreativa lösningar.
   När den inte får jobba i fred kan den däremot göra ganska stor misstag och rör sig hellre i invanda mönster än på nya vägar.
   Det har hänt att de jag coachat hamnat i konflikt med sina chefer. De jobbar smartare och presterar bättre men innan chefen har hunnit upptäcka det har han eller hon sett en medarbetare som inte alltid är nåbar, som upplevs som mindre ambitiös när tid avsätts för återhämtning och som väcker oro när vederbörande börjar satsa på tillit och trygghet i sin grupp för att öka prestationsförmågan även där.

Läs hela artikeln på Motivation.se

• återhämtning