Tematidningen företagshälsa om Mental Ergonomi

Varför pratas det om styrketräning för kroppen och inte för hjärnan?

Den frågan ställde sig Anneli Godman, certifierad coach, pilatesinstruktör, mental tränare och mindfulnessinstruktör och skapade ett koncept för mental ergonomi. Mental Ergonomi bygger på forskningsbaserad kunskap och ger styrketräning för hjärnan genom verktyg och övningar som leder till bättre fokusering och impulskontroll.

"Kostråd för hjärnan"
Det finns en mental tallriksmodell med 7 delar som vi bör förse hjärnan med: fokustid, relationer, motion, lek/skratt, sömn, stillhet och avkoppling. Flera delar behöver inte ta någon egentlig tid.

Som Anneli säger: ”Hur lång tid tar det att säga God Morgon och le mot kollegorna eller att börja varje dag med att bestämma de 2-3 viktigaste sakerna att åstadkomma och sedan fokusera på det? Goda exempel på att mata hjärnan med relationer och fokustid från tallriksmodellen. Man kan alltid börja med det lilla”

På mentalt ergonomiska arbetsplatser använder man sin mentala kapacitet klokt och är effektiv på riktigt. Man har skärpa i tanke och handling, känner mindre press, klarar av krävande toppar, har samarbetsförmåga och känner mindre hot vid förändringar. Detta leder till ökad motivation och glädje, vilket ger problemlösningsförmåga, positiva krafter som "smittar av sig" till kunderna. Och självklart även på privatlivet!

Läs tematidningen här

Mental Ergonomi handlar både om ledarskap och hälsoarbete. Kloka och modiga ledare implementerar Mental Ergonomi för att skapa stimulans för både prestation och välmående. Och mindre negativ stress.

För mer information om Mental Ergonomi rekommenderas den öppna föreläsning som hålls i Stockholm 10 okt kl 15.30-17.15. Läs mer och anmäl här

• mental ergono
  • impulskontroll