Säg ja till rutiner!

"Tänk dig att du har skickat flera dokument för utskrift till din skrivare och plötsligt vill att det som står som nummer fem i kön ska komma fram först. Det funkar inte så bra." Anneli Godman, den ofrivilliga stressexperten, fortsätter att dela med sig av sin kunskap på temat "hjärna stress och prestation" på Sveriges ledarskapssajt motivation.se

För att klara den mentalt krävande arbetsmiljö många rör sig i idag behöver hjärnan rutiner som omväxling. Om detta och hjärnans förkärlek för ordning och reda kan man läsa om i den nypublicerade artikeln.

Ur artikeln: "Hjärnan kan hålla koll på tre till fyra rutinsaker åt gången. Moment vi utför ofta administreras i andra delar av hjärnan än de som är aktiva vid till exempel planering och beslutsfattande. Det fungerar till exempel bra för en van bilförare att köra bil, följa en vanlig färdväg och prata med en medpassagerare samtidigt. Det är basal ganliga som är exekutiv. Ska vi däremot göra nya viktiga planer för framtiden är det bäst att ha resurser i PFC (prefrontal cortex) och fokusera på det vi gör. Annars blir planerna lätt desamma som tidigare – om de inte fastnar i ”skrivarkön.”

Läs hela artikeln här...

Anneli Godman