Respektlöshet ger sämre prestation

Anneli Godman, expertskribent på temat "Hjärna, stress och prestation" på Motivation.se:
"Nu är många förhoppningsvis utvilade efter semestern och känner lust inför höstens insatser. Ett utmärkt tillfälle att smörja upp den kognitiva känslobromsen som vi alla är utrustade med. "

Jag brukar ta del av en del undersökningar och annat intressant i Personal & Ledarskap, facktidningen för personalansvariga (som jag tror allt för få chefer läser, rätta mig om jag har fel!). I  ett av de senare numren läser jag om respektlöshet, otryggt arbetsliv, prestationsförmåga och ohälsa. Det är lätt att se tydliga kopplingar till ASSAR – de sociala livshoten jag skrivit om tidigare.
   ”Att tillåta respektlöst beteende kan stå arbetsgivaren dyrt. Arbetslust, kreativitet och lojalitet dör – och kunderna försvinner” läser jag. Allt enligt en rapport från Harvard Business Review. Det gäller respektlöst beteende både i det stora och i det lilla, det tydliga och det subtila. Enligt rapporten får det i stort sett alltid negativa följder för den enskilde medarbetaren som drabbas, för verksamheten och för arbetsgivaren i stort.
   Efterverkningarna av en enda incident kan ta veckor i anspråk att reda ut. I en omfattande intervju med medarbetare och chefer, som upplevt sig vara måltavlor för respektlöshet och ohövlighet i ord eller handling, säger 80 % att de förlorat arbetstid då de istället oroat sig över incidenten.
   Det är ASSAR som tar över! Hjärnan tolkar ett livshot (hjärnan är social och kan reagera oerhört starkt på respektlöshet som hotar anknytning, status och rättvisa, 3 av områdena i ASSAR). Det är ett faktum att när hjärnan detekterar ett hot ägnar den tid åt hotet istället för att vara produktiv. Inte konstigt alltså att 80 % säger att de ägnar sin tid åt incidenten. Vi är konstruerade så!
   77 % säger att deras lojalitet till arbetsgivaren minskat och 66 % anger att deras prestation försämrats. Det mest intressanta här är att den senare siffran inte också är 80 %. Den tyder på att det ändå går att prestera trots en incident. Här kommer en tuff balansgång in. Å ena sidan har vi allt att vinna på att minska respektlösheten människor emellan oavsett på vilka nivåer det sker. Å andra sidan har vi själva ett ansvar för hur vi ska agera.

Läs hela artikeln här...

• respeklöshet