Kör du med uråldrig programvara?

Ny artikel på temat "Hjärna stress och prestation" på Motivation.se

Hjärnan är programmerad att hålla fokus på en sak i taget. När den blir störd av många intryck kickar automatiken lätt igång. Det är inte så praktiskt i vår intrycksintensiva vardag där vi får lika många sinnesintryck under en dag som en människa utsattes för under ett helt liv för inte så länge sedan. Men om hjärnan är jämförbar med en dator, där vi ständigt uppdaterar till nyare och effektivare program och programversioner, hur uppdaterar vi vår mjukvara?

Men först kanske vi ska ta reda på varför? Det finns ju ingen större mening att uppdatera om de befintliga funktionerna är tillräckliga, eller hur? Hur resonerar du när det gäller nya programversioner till din dator?

Hjärnan är en känslig och högeffektiv skapelse. Den är inställd på att lokalisera fara. Det är toppen, den håller oss vid liv utan att vi behöver tänka på det. Men det har sina baksidor.

Det limbiska systemet, som drar igång vid fara, är starkt, snabbt och aktiveras otroligt lätt. Hjärnan är ganska lättlurad och ofta märker vi det inte. Vi är experter på att tolka snabbt och skapa ”sanningar” utifrån det vi uppfattat. I tron att vi har koll. Det skapar en overklig ”verklighet”.

Om du till exempel känner dig lite pressad, har mycket att göra och undrar hur du ska få tiden att räcka till, är det tillräcklig med en kund i telefon som har en röst som påminner dig om en sträng gammal lärare som du inte gillade, för att du ska reagera med obehag och agera på ett sätt som du kan få svårt att kontrollera. Trots att det är väldigt längesedan du mötte läraren som inte ingår i din medvetna värld längre. Läraren kan fortfarande påverka dig.

Din röst blir hårdare, osäkerheten skiner igenom och du agerar i försvar. Du missar upplysningar som kunden ger dig för din hjärna sysslar med att skydda sig själv. I det läget kommer du inte med några kreativa lösningar till kunden, som till och med via telefon speglar sig i ditt obehag och känner sig illa bemött.

Läs hela artikeln på Motivation.se

Anneli Godman utbildar och coachar ledare och medarbetare i Mental Ergonomi för att få ihop prestation OCH välmående.

• hjärna och prestation