Här har vi vår quick fix...

Hur lång tid tar det att säga God Morgon och le mot kollegorna? Hur lång tid tar det att börja varje dag med att bestämma de 2-3 viktigaste sakerna att åstadkomma idag och sedan hålla sig till det? Hur lång tid tar det att uppmärksamma tre andetag? Svar: det går väldigt quickt! Vad fixar det? Svar: Prestationshöjande dopamin och hushållning av hjärnans arbetsminne. Det är quick fix i allra högsta grad.
   Vi som jobbar med personlig utveckling i form av coaching, mindfulness och liknande är ofta rörande eniga om att det inte finns något ”Quick Fix” för att åstadkomma utveckling och förändring. Jag har själv ivrigt och ofta bedyrat detta. Det är ju inte gjort i en handvändning att lära sig nya förhållningssätt, ändra sitt beteende, förstå sina värderingar, stressa mindre, skapa balans i livet etc. Det är vi nog alla överens om.
   Men jag har insett att en del av de verktyg jag presenterar under Mental Ergonomi-flaggan faktisk går både kvickt och lätt att göra och att de ger snabba och kraftfulla resultat. För hur lång tid tar det att le ett varmt och äkta leende mot en kollega på morgonen? Ingen tid alls skulle jag vilja påstå. Men det ger massor – nämligen en rejäl dopamindusch både till givaren och till mottagaren. Så här skriver Holone om leendet (nr 1/2012): ”Håll dig och dina medarbetare i positiv affekt, använd humor, musik och glädjeyttringar. Le. Små handlingar har stora effekter på hjärnan.”
   Vi vet genom modern hjärnforskning idag att glädje är avgörande för tänket. Hjärnan presterar bättre i både beslutsfattande och problemlösning när vi är i ett positivt sinnestillstånd....

Läs hela artikeln på Sveriges ledarskapssajt Motivation.se

• quick fix