Gymnasielärare får lära sig Mental Ergonomi

Anneli Godman har fått en order som innebär att gymnasielärare i norrort får utbildning i Mental Ergonomi. Mental Ergonomi ger kunskap om hur hjärnan fungerar vid hög belastning och förutsättningar att prestera under press, uppleva mindre hot och negativ stress, hantera förändringar och interagera respekt- och insiktsfullt med sig själv och andra. Viktigt i ett prestationsinriktat arbetsliv.
   Den gymnasieskola som nu beställt utbildning satsar på Mental Ergonomi för att lärarna ska få bättre möjligheter att hantera den tuffa vardagen. En vardag som är full av påfrestningar, styrda tider och perioder med mycket stor arbetsbelastning.
   Utbildningen kommer att hållas på lärarnas morgonmöte 1 tim varannan vecka i tre omgångar. De moment som kommer att gås igenom är hjärnans arbetsminne, att hantera hjärnans stressreaktioner på vardagens ”hot” och hjärnans sätt att tolka förändring. Varje deltagare kommer att erbjudas hjälp och möjlighet att skapa sin egen handlingsplan inom respektive område. Kunskap, små förändringar och träning som hjälper i vardagen är avsikten.
   Ett interaktivt forum erbjuds som stöd till deltagarna där diskussioner kan föras mellan utbildningstillfällena.
   Skolan satsar till att börja med på ett lärarlag och efter utvärdering går man vidare med resterande lag, förutsatt att utbildningen tas emot väl och ger önskvärd effekt.

Anneli Godman
"den ofrivilliga stressexperten"