Ge din amygdala lite julledigt i år

Snart är det jul, det har väl inte undgått någon? Många ser fram emot stundande julledighet. Men frågan är – hur ”ledigt” tas det? Får till exempel amygdala lite ledigt? Den har jobbat hårt hos många stora delar av året, den förtjänar lite julledigt.

Amygdala är ett knippe nervtrådar i hjärnans limbiska system, mer känd av många som reptilhjärnan. Amygdala är starkt involverad i att reglera vårt stämningsläge och är mycket aktiv vid stress. Så den som har upplevt mycket stress under året kan vara ganska säker på att amygdala har jobbat hårt och behöver få ledigt.

Så tänk efter, går du från prestationsstress på jobbet till prestationsstress i julfirandet? Tänker du mycket på alla ”måsten”? Känner du dig pressad av allt du ska hinna med före och under julen?

Ge din amygdala ett brejk! Du kan börja här och nu! Stanna upp, släpp allt vad du har för händer, ta ett djupt andetag, håll några sekunder och andas ut. Verkligen andas ut, hela vägen ut. Under stress andas vi ytligt och sällan hela vägen ut. Det kan leda till att diafragman är otränad och därför kan det kännas lite ovant och till och med obekvämt att andas djupt och andas ut på riktigt. Gör detta några gånger varje dag, men bara några andetag åt gången, annars riskerar du att bli yr och känna dig svimfärdig.

När vi andas ut på riktigt är det en signal till hjärnan att faran är över. Amygdala registrerar det och slår ner på aktiviteten. Äntligen lite lugn och vila! När så andningen sjunkit ner lite i kroppen minskar hjärtverksamheten och pulsen. Och så kan produktionen av lugn- och ro hormoner börja spridas i kroppen tillsammans med hormoner som styr vårt välbefinnande. Ganska enkelt egentligen.

Men det gäller att prova mer än en gång. Amygdala är gammal, rutinerad och ruskigt snabb. Den sätter igång på bråkdelar av sekunder. Är man ovan att stanna upp och andas ut kan det till och med kännas obehagligt fast det är så välgörande.

Läs hela artikeln här

• hjärna