Tänk - för tänk om...

Jag fick en ny elektrisk tandborste i julklapp. Mycket välkommet, den gamla orkade knappt dra runt sig själv längre. Den nya har uppdaterad modern teknik. Den talar om för mig när jag borstat i 30 sek genom att pulsera i några sekunder. När det gått 2 minuter och jag ska vara klar med alla tandrader pulserar den på ett annat sätt. Förnämlig hjälp. Eller???

Jag har blivit ganska noggrann med borstningen av mina tänder på sistone och borstar ofta lite mer än de stipulerade 2 minuterna. Jag känner hur lätt det är att känna och tänka att jag ska skynda mig när när tandborsten signalerar att jag är klar med en tandrad när jag egentligen inte är det. Jag är glad att jag numera är mycket uppmärksam på hjärnans och kroppens olika reaktioner och kan tala om för mig själv att det är okej att "dra över tiden". Jag bestämmer själv, vilket ju kan tyckas självklart.

Men hur blir det när den ena tekniska apparaten efter den andra ska "underlätta" vår tillvaro och tala om både det ena och det andra för oss?

Läs hela blogginlägget

• hjärnan i utveckling