Godmans Droppar: Ibland är det bara mycket...

Det är bara att acceptera. Ibland är det lite mer än vad vi skulle önska. Allt kommer på nåt sätt samtidigt. Kan tänka mig att du har upplevt nå´t liknande. Det är fullt upp med företagsaktiviteter (för min del just nu utbildningar, seminarier, offerter, nya kontakter, pressmeddelanden, utveckling, coaching…). Och så fyller sonen år och dottern kommer hem från Skåne där hon bor och går i skolan. Samtidigt som sonen och flickvännen gärna vill bo över några dagar och bonusbarnen gärna vill bo över några dagar… Huset fylls med både människor och energi, det är underbart. Det ger massor.

Och det tar. Jag får vara disciplinerad. Gå undan och meditera. Arbeta fokuserat utifrån vad jag vet om hur hjärnan fungerar: krävande arbetspass på förmiddagen (sätta ihop utbildningar, skriva offerter och sånt) lite mindre krävande på eftermiddagen (enklare mejl och rutinarbete). Se till att inte boka in ett skvatt mer än det nödvändiga. Ta korta pauser och njuta av sol, himmel och fågelkvitter. Hålla lediga kvällar och bara gör sånt som verkligen ger avkoppling och energi. (Den här veckan valde jag linedance, körträningen får gå bort). Koppla av med härliga samtal, en eller annan film, TV-serie, roman eller ett litet korsord. Träna lite lagom, ibland får en kort promenad räcka, och äta riktig mat. Och, sist men inte minst, sova gott genom att rensa skallen i en längre meditation innan sängen får omsluta mig, inte alltför sent på kvällen.

Då går det! Det är fantastiskt vilken kapacitet vi ändå har och att det hjälper att använda den förståndigt. Det har tagit några år av träning, tur att det aldrig är för sent!

Rätt intressant också förresten att mina värmevallningar hjälper mig. När det blir för mycket, när jag glömmer mig och börjar göra flera saker samtidigt eller är på väg att tacka jag till något jag kan avstå. Då hettar det till och jag blir påmind. Tack kroppen!

Ha de gott!
/Anneli