Samarbete mellan Mensa Serbien och Mensa Sveriges Gifted Children Program

Samarbete mellan Mensa Serbien och Mensa Sveriges Gifted Children Program

Mensa Sverige och GCP arbetar för att öka förståelsen i samhället för särskild begåvning och hur det kan yttra sig, detta för att ge särskilt begåvade barn förutsättningar för att kunna blomma ut som både intelligenta och harmoniska individer istället för att riskera att hamna utanför både socialt och kunskapsmässigt.

Vi samarbetar även med andra länders GCP-organisationer för att utbyta kunskap och erfarenheter.

På torsdagen 18/8 kommer Ösbyskolan på Värmdö få studiebesök av 15 personer från Mensa Serbien tillsammans med vice ansvarig från Mensa Sveriges Gifted Children Program. Mensa Serbien är här med syfte att de ska kunna använda den arbetsmodell Mensa Sverige Gifted Children Program jobbar med. Det är ett Erasmus-finansierat samarbete som pågått under några år.

Ösbyskolan med rektor Ulrika Mjörud är en av de skolor som fått stöd från bland andra Mensa Sverige Gifted Children Program, och som jobbat med att utveckla skolans undervisning för särskilt begåvade elever.

Vill du följa med på besöket och skriva om detta är du varmt välkommen att kontakta Jenny Revali, Vice ansvarig Mensa Sverige GCP.