Showcase 2011

Showcase 2011

I Kulturamahuset den 10 september kl 17.00

För tredje året i rad anordnar Medborgarskolan Showcase. En nationell musiktävling som startar med lokala uttagningar och går vidare till regionfinaler, semifinal och slutligen final.

För första gången medverkar Stockholm i tävlingen och den 10 september går regionfinalen av stapeln på Kulturama, Hammarby Sjöstad. Målet är att hitta nya talangfulla band och genom att låta dem få möta en större publik, få en start på sin musikkarriär.

Uttagningen till Showcase 2011 pågår för fullt. Många speltillfällen, skriftliga omdömen och personlig vägledning ska hjälpa deltagarna att slipa sina nummer inför den stora finalen i november i Göteborg, då sex finalistband får spela inför en branschgrupp i form av skivbolag, artistbokare, management, media etc.

- Det blir en chans att komma i kontakt med skivbolag och personer som de kan samarbeta med i framtiden, säger Christer Wolfbrandt, ansvarig för Showcase 2011.

Istället för att som föregående år satsa allt krut på två vinnarband, vill man nu lägga resurserna under tävlingens gång. Alla band stöttas med råd och vägledning för att komma vidare i sin utveckling.

- Folkbildning handlar om att låta många ta del, och ju fler spelningar vi erbjuder, desto fler får möjlighet att synas, säger Christer Wolfbrandt.

De band som deltar i Stockholmsuttagningen kommer från hela länet från Norrtälje till Rågsved och de spelar olika genrer från hårdrock till Hip Hop

De är: Big Bang, DeCairo, Jonathan Ojeda, Lecacy of Dieero, Monkey Business, Three Green Trees, Wrapped in Red och Åskfödd.

Konferencier för tävlingen är Rigo, känd från bandet Crossfire. De kommer också att spela under evenemanget.

Evenemanget är öppet för allmänheten. Fri entré

För mer information, ring Anette Huseby, lokal projektledare, telefon 076 162 74 01

Eller läs mer på www.amplified.se

Närmare en miljon människor deltar varje år i Medborgarskolans kurser och kulturaktiviteter. Vi finns över hela landet och vår verksamhet är öppen för alla. Vårt mål är att stimulera till kunskapssökande, eget skapande och samhällsengagemang. Vi förenar trivsamma lärandeformer med höga krav på kvalitet och kompetens.