Unga forskare för framtida stadsutveckling

– Vad är bra med Fosie? Media framhåller gärna det som är dåligt. Vi ska plocka fram det som är bra och kan utvecklas, säger Maria, en av de ungdomar som ingår i gruppen "Ung i forskning".

"Ung i forskning" ska under några sommarveckor ägna sig åt att plocka fram möjligheter till stadsdelsutveckling i områdena Hermodsdal, Lindängen och Augustenborg.Den 9 juli presenterar de sitt resultat från Fosie stadsdel, områdena Lindängen, Hermodsdal samt Augustenborg.

Välkommen till avslutningsredovisningen, fredagen den 9 juli kl.10-12 på AIC, Västra Hindbyvägen 14.

Första veckan har ungdomarna gått runt i stadsdelen och pratat med människor i alla åldrar, intervjuat och fotograferat. Materialet sammanställs och analyseras och den 9/7 ska resultatet redovisas för representanter från bl a  socialtjänsten och AIC, Arbets- & Integrationscenter.
Handledning får ungdomarna av projektledare från Resurscentrum för mångfaldens skola, RMS/FoU-utbildning.

– Det roligaste är att intervjua små barn, säger Israa. Augustenborgsborna tycker att det är grönt och fint där de bor, och de är stolta över ekostaden. På Lindängen gillar man sin amfieteater, och på Hermodsdal framhåller man vilken positiv utveckling som varit de senaste åren tack vara alla aktiviteter man startat för barn och ungdomar.

För mer information kontakta:

Vjollca Haxha
projektledare RMS/FoU-utbildning Malmö stad
tel nr 0708-824202
vjollca.haxha@malmo.se

RMS/FoU-utbildning hör till stadskontorets Avdelning barn och ungdom och är ett unikt samarbete mellan Malmö stad och Malmö högskola.

RMS/FoU-utbildning skapar möten mellan erfarenhets- och forskningsbaserad kunskap. Vi organiserar forskningscirklar, erbjuder kurser, seminarier och temaveckor för personal på skolor och förskolor men också riktade insatser mot enskilda skolors behov.