Stort intresse att bygga bostäder som alla har råd med – ännu ett kvarter byggs enligt Mallbo-konceptet

Intresset att bygga enligt Mallbo-konceptet har varit så stort att ännu ett kvarter i Hyllie nu ska bebyggas. I dag beslutade tekniska nämnden att tilldela Sveaviken Bostad AB markreservation i området.

Mallbo står för Malmö Allemansrätt Boende och är en modell och ett verktyg för att nå målet om en mer hållbar bostadsmarknad. Med Mallbo testas nya metoder för nyproduktion av flerbostadshus till en lägre hyra i kombination med satsningar på social hållbarhet. Tidigare har Obos, Klarabo och Wästbygg tilldelats markreservationer.

Sveaviken Bostad AB som tilldelats markreservation för sista kvarteret kommer att bygga cirka 110 hyresrätter på marken som upplåts med tomträtt. Fullt utbyggt kommer området också att innehålla kontor, förskola och grönområde.

– Intresset att förverkliga Mallbo-konceptet tillsammans med Malmö stad har varit stort och det är kul att vi nu kan öppna upp för ytterligare ett bostadskvarter. Det här är ett unikt bostadskoncept som vänder sig till alla Malmöbor, men är också ett tillfälle för branschen att presentera innovativa lösningar för en mer hållbar bostadsmarknad, säger Andreas Schönström (S), kommunalråd med ansvar för teknik och service och ordförande i tekniska nämnden.

– Att allt fler visar intresse för att förverkliga Mallbo-konceptet är glädjande. Det är ett viktigt verktyg för att nå en hållbar bostadsmarknad samtidigt som det skapar bättre förutsättningar för bostäder som håller god standard och som fler har råd med, säger Håkan Linné (L), tekniska nämndens vice ordförande.

– Vi behöver bygga bostäder som fler Malmöbor har råd med. Genom Mallbo-konceptet visar vi att det går att åstadkomma, samtidigt som det ställs krav på miljömässig hållbarhet. Under nästa år kommer vi dessutom att höja ambitionerna kring klimat och miljö ytterligare, för att se till att Mallbo ligger i framkant när det gäller hållbarhet – ekologiskt, ekonomiskt och socialt, säger Stefana Hoti (MP), ledamot i tekniska nämnden.

Andreas Schönström, 0709-11 68 97

Håkan Linné, 0701-89 36 31