Spår av berättelser på Malmö Stadsbibliotek

Spår av berättelser på Malmö Stadsbibliotek

SPÅR AV BERÄTTELSER 14.4 – 4.5 2016 Malmö Stadsbibliotek

KONSTLYFTET 2015 Daglig verksamhet LSS Annexet, Bokbytet, Framtiden,Informationsgruppen, Konstfabriken, Kronan, Lindeborg, Linnéhuset, Pappersmakarna och Tolvan samt KKV Grafik och Malmö Konsthall

Vernissage torsdag 14.4 kl 1315 Stadsbibliotekarie Torbjörn Nilsson inviger kl 13.30. Konstlyftet trycker sedan stora grafiska blad inför publik.

I KONSTLYFTET har brukare och personal från Daglig verksamhet LSS tillsammans fått prova olika grafiska tekniker i Malmö Konsthalls verkstad och på KKV Grafik. Trycken är spegelvända berättelser på papprets yta. Sammanlagt har det blivit 36 workshopstillfällen under 2015, där både stora gemensamma tryck och personliga bilder skapats. Utställningen presenterar ett urval av dessa grafiska blad, teckningar och collage samt ett bildspel, som ger en inblick i arbetet och processen bakom.

Malmö Konsthalls utställningar har fungerat som inspirationskälla till nya idéer och sätt att arbeta. Kartor och kontinenters former har förvandlats till spår i skum- och plastplattor, vilka sedan färgats in i rött och blått. Spegelbilden och skuggan – det dubbla trycket – har utforskats i en serie Roschach-liknande blad, där brukarna experimenterat med gelatinplattor.

De stora trycken är gjorda tillsammans och i stundens ingivelse. Var och en har fått lov att sätta sitt avtryck, genom att t ex köra med sin rullstol, gnugga med ett föremål, sätta ned en hand eller på annat sätt för ett kort ögonblick ge det infärgade pappret den tyngd som behövs för att skapa en linje, en form eller ett mönster. Collagen i utställningen har växt fram av återanvända screentryck, vars former och linjer dragits upp med hjälp av maskeringstejp. En annan serie bilder blev till när brukarna fick prova att måla med en jättestor pensel och svepa med vit färg över ett svart pappersark. Spår av rörelse, av resor i tid, av berättelser.

Årets medverkande konstnärer från KKV Grafik: Daniel Christensen samt bokbindare Eva Hejdström.

KONSTLYFTET startades 2011 av Malmö Konsthall i samarbete med KKV Grafik och riktar sig till personer med kognitiva eller fysiska funktionshinder. Projektet utarbetas i nära samarbete med Daglig verksamhet LSS i Malmö. Deltagarna inspireras av utställningar på Malmö Konsthall och arbetar med grafik i liten och stor skala. Alla deltar utifrån sina förutsättningar.

KONSTLYFTET 2015 har arbetat utifrån följande utställningar på Malmö Konsthall: Carla Zaccagnini och Runo Lagomarsino (21.3–24.5 2015), Ad Reinhardt – Art vs. History (12.6–6.9 2015) och Joan Jonas – Light Time Tales (26.9 2015–10.1 2016).

Under vernissagen torsdagen den 14 april kl 13-15 finns möjlighet att träffa och ställa frågor till de som deltagit i projektet. Totalt har 100 personer deltagit varav 60 brukare och 40 personal. Ring gärna och meddela om ni kommer.

Projektledare/konstnär: Antje Nilsson  MALMÖ KONSTHALL  0709-34 12 92